Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

I och för sig men jag har en enkelbiljett på returen bokad vilken också är registrerad hos Lufthansa. Nu lyckades jag när jag försökte igen. Felet var att jag inte angivit att jag hade ett biometriskt pass. Ber om ursäkt för att jag besvärat med fråga utan att kolla ordentlig själv först. Sorry!

Du kom tillbaka och förklarade vad felet var. Det kan hjälpa någon annan.

Det kom väl nya regler tidigare i år som bland annat sade att om man just hade resor till tex Syrien, Irak osv, så gäller inte visa waiver och därmed esta, utan man måste söka vanligt visum.

Precis, vissa länder gillar de inte. Bland annat Iran (som jag varit i) så det blev att åka till ambasaden och ansöka om visum. Lite krångligt men efter det har man ett visum som håller i 10 år så då kan man strunta i ESTA helt. Man går man bara i B2-visa kön. (Som en parentes kan jag meddela att det är mycket lättare att komma in i USA efter att ha varit i Iran än i Israel...)

Har någon de senaste månaderna skrivit alla sina förnamn i ESTA ansökan och fått problem vid ankomst till USA? Spelar det någon roll om man skriver alla, eller blir det något error i systemet?

Det är väl bara ditt första förnamn som ska fyllas i om jag minns rätt.

Det bästa är att försöka göra exakt så som det står i de engelska instruktionerna (dvs fyll i formuläret på engelska, inte den svenska varianten). Kolla hjälpen för varje fält och gör som det står att man ska göra där.

Håller med @agehall...

Har aldrig haft problem med förnamn (första förnamn) och efternamn. Och är det något mindre problem är det bara att vara uppriktig och förklara.

Vi skickade en medarbetare till Somalia och hon fick sen inte ESTA godkänt utan var tvungen att söka visum. Undra hur det gick för henne. Hon skulle åka nu i juni men gick i pension samtidigt.

Det är väl bara ditt första förnamn som ska fyllas i om jag minns rätt.

Det bästa är att försöka göra exakt så som det står i de engelska instruktionerna (dvs fyll i formuläret på engelska, inte den svenska varianten). Kolla hjälpen för varje fält och gör som det står att man ska göra där.

Problemet är att jag redan lyckades fylla i alla namn av bara farten (trots att jag uppenbarligen tidigare på detta forumet sagt att det är ok med bara ett förnamn). ESTA gick igenom utan problem, men kommer det att strula vid incheckning? Eller oroar jag mig för ingenting.

Den engelska förklaringen var inte helt solklar, men på USAs ambassads hemsida står det att det räcker med första namnet.

Problemet är att jag redan lyckades fylla i alla namn av bara farten (trots att jag uppenbarligen tidigare på detta forumet sagt att det är ok med bara ett förnamn). ESTA gick igenom utan problem, men kommer det att strula vid incheckning? Eller oroar jag mig för ingenting.
Jag hade inte oroat mig speciellt mycket.

Den engelska förklaringen var inte helt solklar, men på USAs ambassads hemsida står det att det räcker med första namnet.
Jag vet inte riktigt hur man kan vara tydligare än så här:
Screen Shot 2016-08-14 at 14.10.22.png
Framförallt "[...] as the first name appears on your passport under the First or Given Name field." är solklart om du frågar mig.

Jag hade inte oroat mig speciellt mycket.

Jag vet inte riktigt hur man kan vara tydligare än så här:
Visa bifogad bild 55217
Framförallt "[...] as the first name appears on your passport under the First or Given Name field." är solklart om du frågar mig.

Jodå, tro mig det går, om man analyserar för mycket så kan det bli oklart och dessutom av bara farten fyller i efter att ha fyllt i en massa andra visumansökningar där hela namnet ska med... :)

Nåja, det är ju godkänt så det borde inte spela någon roll. Tackar för svaret!

Det bör inte uppstå några problem.

Jag fyller bara i mitt tilltalsnamn i ESTA-ansökan (som dessvärre inte råkar vara mitt första namn enligt passet) och bokar biljetterna med tilltalsnamnet som "first name" och de andra två förnamnen som "middle name". Hitills inga problem.

Toppen