Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Är CBP är på charmoffensiven? ;)

Ansökte om nya ESTAs för en månad sedan för en kommande resa (som ännu inte inträffat). Idag kom ett mail med en länk till en kundundersökning om hur jag upplevde inreseprocessen ("admission process"). Vi får väl se hur jag tänker svara...

Undrar om TSA skickar ut motsvarande kundenkäter till dem de har en mailadress på? ;)

Kan ett antal Irakresor vara skäl att bli nekad ESTA ?
Kollegans bror råkade precis ut för detta och funderar över varför. Enda han kan komma på är dessa Irakresor.

Kan ett antal Irakresor vara skäl att bli nekad ESTA ?
Kollegans bror råkade precis ut för detta och funderar över varför. Enda han kan komma på är dessa Irakresor.
Det kom väl nya regler tidigare i år som bland annat sade att om man just hade resor till tex Syrien, Irak osv, så gäller inte visa waiver och därmed esta, utan man måste söka vanligt visum.

Exakt, vi sökte nya inför sommarens resa, frugan är dubbelmedborgare i både Sverige och Finland, inga problem alls...

Misslyckades med att checka in på Lufthansa idag. Trots att jag angav att jag har gilitgt ESTA vilket jag dessutom dubbelkollade fick jag svaret "Visa is needed". Någon annan som har haft samma problem nyligen? Tänkte att det kanske har med de nya reglerna om att man inte får ha varit i iran, irakt etc men det har jag inte varit.

Misslyckades med att checka in på Lufthansa idag. Trots att jag angav att jag har gilitgt ESTA vilket jag dessutom dubbelkollade fick jag svaret "Visa is needed". Någon annan som har haft samma problem nyligen? Tänkte att det kanske har med de nya reglerna om att man inte får ha varit i iran, irakt etc men det har jag inte varit.
Försökte du att resa med en enkelbiljett till USA?

Försökte du att resa med en enkelbiljett till USA?

I och för sig men jag har en enkelbiljett på returen bokad vilken också är registrerad hos Lufthansa. Nu lyckades jag när jag försökte igen. Felet var att jag inte angivit att jag hade ett biometriskt pass. Ber om ursäkt för att jag besvärat med fråga utan att kolla ordentlig själv först. Sorry!

Toppen