Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hitta på namn på godtycklig hotell. Tomt kan man inte lämna formuläret. Man skriver antingen transit eller hittar på address. Har testat olika kombinationer, aldrig behövt uppdatera eller vara korrekt så länge man skriver nånting där
Jeg ved med sikkerhed jeg ikke udfyldte det felt - jeg havde nemlig ikke booket rejsen da jeg ansøgte om ESTA.

Jag har försökt flera gånger att ange information om vistelsen på uniteds hemsida men uppgifterna tycks inte verka gå att spara. Så fort jag går in på sidan där man ska ange informationen så är fälten tomma på nytt.

Det går ej heller att lägga till på Lufthansa trots att GOT-FRA görs med LH och trots att jag kommer åt bokningen.

För att förtydliga. I ESTA-ansökan har vi angett hotellets namn och adress när vi ankommer till USA från Europa.
När vi sedan ankommer USA 3 veckor senare från Brasilien har vi ej angett något hotellnamn eftersom att vi ej bokat något.

Det spelar ingen roll - du SKA inte uppdatera ESTA så länge det är giltigt. Se bara till att ha en adress/hotell att uppge på tulldeklarationen när du kommer till USA på tillbakavägen.

ESTA-ansökan behövs väl bara göras en gång om jag förstått det rätt? Den är giltig i 2 år?

Ja, ESTA-processen behöver bara göras en gång vart annat år.

Tulldeklaration - Är det den man fyller i på planet?
Räcker det med att jag visar en bokningsbekräftelse på hotell vid incheckning eller måste jag lämna något speciellt formulär?

Ja, det är den blå/vita lappen du oftast får och fyller i ombord på planet. Du behöver inte visa någon bokningsbekräftelse eller annat.

Har du fått ett enstaka SSSS lär det inte ha någon som helst betydelse. Får du däremot SSSS på i stort sett varenda boardingkort då är det troligen något i ditt namn som liknar ett namn som finns på någon lista och då skulle man kunna tänka sig att detta också noteras vid ESTA-ansökning och därmed triggar en kontroll som tar upp till 72h.

Toppen