Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

@AABack2ARN Det är en till NHL-resa inbokad i mars till Washington, men då passet går ut först i juni ska det inte vara några problem. Eventuella resor efter det får kosta $14 extra för honom helt enkelt =}

Använde mig av automaterna vid immigrationen i Chicago i måndags. Må säga att det gick oerhört smidigt, var ute med bagage ut terminalen inom 30 min, men det stod att automaterna bara var till för "US citizens and repeat ESTA". Är det någon som vet vad som menas med "repeat ESTA"? Är det bara ESTA som man kommit in med tidigare i USA, eller även ett förnyat ESTA på samma passnummer?

Använde mig av automaterna vid immigrationen i Chicago i måndags. Må säga att det gick oerhört smidigt, var ute med bagage ut terminalen inom 30 min, men det stod att automaterna bara var till för "US citizens and repeat ESTA". Är det någon som vet vad som menas med "repeat ESTA"? Är det bara ESTA som man kommit in med tidigare i USA, eller även ett förnyat ESTA på samma passnummer?
Jag frågade 3 olika personer om det när jag kom till Chicago, och fick 3 olika svar :)

Antingen bara du varit inne någon gång förut på esta, eller varit det på samma pass men nytt esta, eller måste vara samma esta. Den som verkade trovärdigast var den som svarade det första alternativet, men det är en högst subjektiv bedömning.

• Gilla
Reactions: drW
Hittade till sist information om dessa "APC kiosks" på Orlando flygplats hemsida:

Orlando International Airport (MCO) - Press Release - 2/19/2014 Automated Kiosks for International Travelers

"The user-friendly Automated Passport Control (APC) kiosks adopt a “land, touch, go” concept that will allow eligible passengers to complete their Customs Declaration Form on the touch-screen machines, in addition to having their passports scanned, fingerprints captured and photograph taken by a camera that automatically adjusts to the height of the passenger. Passengers meet eligibility requirements if they:

• Reside in one of the 37 visa waiver countries
  • Have entered the United States at least once since 2008
  • Have prior Electronic System for Travel Authorization (ESTA) approval"
Tolkar detta som att har man bara passerat in i USA på ESTA efter 2008 en gång så är man berättigad att använda systemet. Någon annan tolkning?

Hittade till sist information om dessa "APC kiosks" på Orlando flygplats hemsida:

Orlando International Airport (MCO) - Press Release - 2/19/2014 Automated Kiosks for International Travelers

"The user-friendly Automated Passport Control (APC) kiosks adopt a “land, touch, go” concept that will allow eligible passengers to complete their Customs Declaration Form on the touch-screen machines, in addition to having their passports scanned, fingerprints captured and photograph taken by a camera that automatically adjusts to the height of the passenger. Passengers meet eligibility requirements if they:

• Reside in one of the 37 visa waiver countries
  • Have entered the United States at least once since 2008
  • Have prior Electronic System for Travel Authorization (ESTA) approval"
Tolkar detta som att har man bara passerat in i USA på ESTA efter 2008 en gång så är man berättigad att använda systemet. Någon annan tolkning?

Jag har någonstans tidigare i tråden länkat till CBPs sida om villkoren och har för mig att det var samma innehåll som @drW har hittar.

Som jag förstått nu när jag läst en del så bekostas de av flygbolagen/flygplatserna åtminstone delvis så ja det kan nog vara olika på olika terminaler på flygplatserna.

Toppen