Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Någon som vet om det går att resa in med infant (som vid planerad resa endast kommer ha svenskt medborgarskap) till USA med endast en enkelbiljett? Medföljande moder är kanadensisk medborgare och tanken är att flyga till Detroit och sedan köra landsvägen över till Kanada.

Självklart kommer infant ha ESTA och svenskt pass när resan skall ske.
Det är inte förenligt med regelverket. Man ska ha en t.o.r-biljett eller en biljett för vidare resa ut ur USA för att uppfylla villkoren för Visa Waiver och ESTA. Andra regler gäller för medborgare i Kanada men då måste ju bebisen ha ett kanadensiskt pass skulle jag tro och inte bara ha en formell rätt till kanadensiskt medborgarskap genom sin mor.

Sannolikt skulle det flygbolag ni reser med inte låta bebisen resa med svenskt pass och ESTA utan returbiljett eller biljett för vidare resa från USA. Ni kanske ska överväga om att ansöka om ett transitvisum (category C visa)?

Last edited:
Behöver man fortfarande skriva ut en ESTA-kopia eller har CBP helt gått över mot det digitala. Har inte rest till USA på snart 10 år, så kanske har utvecklats en del. Kommer nog skriva ut en kopia ifall att man får en jobbig människa, men men

Behöver man fortfarande skriva ut en ESTA-kopia eller har CBP helt gått över mot det digitala. Har inte rest till USA på snart 10 år, så kanske har utvecklats en del. Kommer nog skriva ut en kopia ifall att man får en jobbig människa, men men
Det har väl inte "behövts" på länge, men jag ser alltid till att ha det utskrivet då IT-system och förbindelser kan fallera!

Inte för CBPs skull men flygbolagets kontroller verkar inte alltid fungera och då hjälper det med en utskriven kopia.

Inte för CBPs skull men flygbolagets kontroller verkar inte alltid fungera och då hjälper det med en utskriven kopia.

Om man som jag ansöker om ESTA i taxin till flygplatsen så kan jag säga att det lönade sig att skriva ut det väl på plats. Även om det gick bra på Arlanda så blev det "computer says no" i AMS, när de fick se utskriften och ringa ett samtal var det dock inga problem. Hade säkert fungerat med pdf i mobilen också men värt att säkra upp.

Om man som jag ansöker om ESTA i taxin till flygplatsen så kan jag säga att det lönade sig att skriva ut det väl på plats. Även om det gick bra på Arlanda så blev det "computer says no" i AMS, när de fick se utskriften och ringa ett samtal var det dock inga problem. Hade säkert fungerat med pdf i mobilen också men värt att säkra upp.

Haha, så kan man också göra! Mina ansökningar brukar ta ett halvt dygn så det hade inte blivit något USA för min del om jag provat!

På FRA hade det nog varit ett extra stressmoment i somras, där var A4 ännu king. Har någon minnesbild av att det stämplades men det kanske inte var ESTA, men det kollades innan man fick gå till gateområdet.

Toppen