Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Det är inte förenligt med regelverket. Man ska ha en t.o.r-biljett eller en biljett för vidare resa ut ur USA för att uppfylla villkoren för Visa Waiver och ESTA. Andra regler gäller för medborgare i Kanada men då måste ju bebisen ha ett kanadensiskt pass skulle jag tro och inte bara ha en formell rätt till kanadensiskt medborgarskap genom sin mor.

Sannolikt skulle det flygbolag ni reser med inte låta bebisen resa med svenskt pass och ESTA utan returbiljett eller biljett för vidare resa från USA. Ni kanske ska överväga om att ansöka om ett transitvisum (category C visa)?

A refundable one-way ticket out of North America for the Canadian parent and child has been used for such circumstances before where the child doesn’t yet have a Canadian passport but has a Swedish passport. They don’t always ask, but it has helped when asked.

Note that Canada has an ETA requirement for non-Canadians and non-Americans who are neither resident in Canada nor have a Canadian visa in their passport. So the child should have a Canadian ETA gotten for her/him unless the child already has Canadian documents providing residential rights in Canada.

Om man som jag ansöker om ESTA i taxin till flygplatsen så kan jag säga att det lönade sig att skriva ut det väl på plats. Även om det gick bra på Arlanda så blev det "computer says no" i AMS, när de fick se utskriften och ringa ett samtal var det dock inga problem. Hade säkert fungerat med pdf i mobilen också men värt att säkra upp.
The PDF on the personal electronic device works fine too. Also, even without that, at AMS, there are US CBP working there under one or more US programs and the airlines flying AMS-US are able to refer to them on such matters using the passport info.

A refundable one-way ticket out of North America for the Canadian parent and child has been used for such circumstances before where the child doesn’t yet have a Canadian passport but has a Swedish passport. They don’t always ask, but it has helped when asked.

Note that Canada has an ETA requirement for non-Canadians and non-Americans who are neither resident in Canada nor have a Canadian visa in their passport. So the child should have a Canadian ETA gotten for her/him unless the child already has Canadian documents providing residential rights in Canada.

Det var ett bra tips tack, får nog bli en ombokningsbar enkel returbiljett.

eTA behövs inte om man ankommer landsvägen in till Kanada, då räcker pass. Ansökningstiden för kanadensiskt medborgarskap för barn födda utanför Kanada med kanadensiska föräldrar är 10 mån, så blir nog ändå att försöka fixa ett 6 månaders visa för Kanada.

That was a good tip, thanks, will probably be a rebookable single return ticket.

eTA is not needed if you arrive by land into Canada, then a passport is sufficient. The application period for Canadian citizenship for children born outside of Canada to Canadian parents is 10 months, so trying to get a 6-month visa for Canada will suffice.

If driving into Canada, then indeed no Canadian ETA needed.

The one-way refundable ticket would preferably be for a flight from DTW to Sweden or wherever the trip to the US originated. The important thing is that the ticket is for a flight out of North America within 90 days. Often neither the airline nor even US CBP asks for proof of onward travel as required for US Visa Waiver Program/ESTA use, but airline security contractors in Europe also can ask at times even if the check-in and US CBP happen not to ask.

I have some extended Canadian-Swedish relatives who were born in Sweden, so I’m not new to this kind of thing as a northern US border state person.:)

Congratulations and enjoy the family trip to Canada via DTW with a refundable one-way ticket from DTW to Scandinavia just in case.

Last edited:
Min kollega ska till USA nästa vecka och råkade fylla i att han endast skulle göra transit i USA när han fyllde i ESTA. ESTA är godkänt och jag tänker att det inte spelar så stor roll och att det inte kommer vara några konstigheter eftersom du så länge du har ett godkänt ESTA kan resa in och ut på det oavsett om det är som transit eller om du ska stanna i landet. Vad säger ni? Borde han kontakta dem eller är det bara att resa?

Min kollega ska till USA nästa vecka och råkade fylla i att han endast skulle göra transit i USA när han fyllde i ESTA. ESTA är godkänt och jag tänker att det inte spelar så stor roll och att det inte kommer vara några konstigheter eftersom du så länge du har ett godkänt ESTA kan resa in och ut på det oavsett om det är som transit eller om du ska stanna i landet. Vad säger ni? Borde han kontakta dem eller är det bara att resa?
Det ska gå bra. Mitt ESTA jag har nu ansökte jag för transit och jag har använt det både för transit och besök

It works out fine since ESTA is part and parcel of the US Visa Waiver Program. And an approved ESTA is good for transit or short-term tourist, transit and business visits to the US by those eligible for the US VWP (as most Swedish citizens are).

Jag ska åka till Tokyo I slutet av februari och mitt Esta går ut i mitten av mars. Jag tänkte flyga via USA om det går.

Är det ok? eller kräver USA x antal dagar för giltighetstiden för inresa?

Toppen