LarsCph
Medlem
Jag vet bara att när förändringen i slutet av 2018 kom så kommunicerades det att varje esta skulle granskas av en människa och automatiserade granskningar och insta-approvals är inte längre möjliga. Därav blev det slut på ansökningarna man skickade in en sekund som godkändes i nästa.
Det går att läsa om här: https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-reminds-travelers-allow-72-hours-esta
Citat: ”Due to changes in ESTA application processing, real-time approvals will no longer be available.”
Med andra ord har någon jobbat på snabbt och godkänt din ansökan. Det är väl ganska troligt att ett system fortfarande gör förgranskningen och en människa slutligt godkänner på något call center någonstans, med möjlighet att skicka till extra granskning när så behövs.
Ja kanske - eller måske de har förandret/optimerat igen nu så vissa körs automatisk. De gör ju forandringer, senast nu att man ska skicka bild af passet. Jag skulle inte tro de har personal som aktivt tar hand om att godkänna ESTA klockan 00.25 EST natten mellan lördag och söndag. Jag har inte upplevt att det har tagit mer än max 2 timmar.