Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

LarsCph

Medlem
Jag vet bara att när förändringen i slutet av 2018 kom så kommunicerades det att varje esta skulle granskas av en människa och automatiserade granskningar och insta-approvals är inte längre möjliga. Därav blev det slut på ansökningarna man skickade in en sekund som godkändes i nästa.

Det går att läsa om här: https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-reminds-travelers-allow-72-hours-esta

Citat: ”Due to changes in ESTA application processing, real-time approvals will no longer be available.”

Med andra ord har någon jobbat på snabbt och godkänt din ansökan. Det är väl ganska troligt att ett system fortfarande gör förgranskningen och en människa slutligt godkänner på något call center någonstans, med möjlighet att skicka till extra granskning när så behövs.

Ja kanske - eller måske de har förandret/optimerat igen nu så vissa körs automatisk. De gör ju forandringer, senast nu att man ska skicka bild af passet. Jag skulle inte tro de har personal som aktivt tar hand om att godkänna ESTA klockan 00.25 EST natten mellan lördag och söndag. Jag har inte upplevt att det har tagit mer än max 2 timmar.

henke12

Medlem
Ja kanske - eller måske de har förandret/optimerat igen nu så vissa körs automatisk. De gör ju forandringer, senast nu att man ska skicka bild af passet. Jag skulle inte tro de har personal som aktivt tar hand om att godkänna ESTA klockan 00.25 EST natten mellan lördag och söndag. Jag har inte upplevt att det har tagit mer än max 2 timmar.
Ändå märkligt tycker jag att man inte anger tydligare än usually 72h.
Imorrn fm är det 7 dygn sen jag skickade in

Ren flax att jag sökte i så god tid

Hachans

Medlem

Varför inte? Och vad får dig att tro att first line personalen nödvändigtvis sitter i USA och jobbar och inte på ett outsourcat center i Asien?

Hachans

Medlem
Menar du allvar med att US Customs & Border Protection kanske har delar av sin verksamhet outsourcade till en plats utanför USA?

Varför inte? Många delar av CBPs verksamhet utförs av underleverantörer (bland annat inom riskhantering), varav många är internationella företag. Det är väl inte otänkbart att det sitter civilanställda på andra ställe i världen och klickar igenom alla rutinärenden. Eller på något callcenter i USA för den delen.

Det har varit mycket dataläckor och liknande från företag som hanterar CBPs data i vad gäller godsimport. Jag ser det inte som minsta lilla osannolikt att det kan sitta någon och godkänna dussinansökningar och flaggar sånt som inte kan godkännas direkt utan behöver handpåläggning från CBP.

Lite som polisens kontaktcenter i Sverige. Man får prata med någon finnig tonåring innan man om man har tur får prata med en faktisk polis.

LarsCph

Medlem
Varför inte? Många delar av CBPs verksamhet utförs av underleverantörer (bland annat inom riskhantering), varav många är internationella företag. Det är väl inte otänkbart att det sitter civilanställda på andra ställe i världen och klickar igenom alla rutinärenden. Eller på något callcenter i USA för den delen.

Det har varit mycket dataläckor och liknande från företag som hanterar CBPs data i vad gäller godsimport. Jag ser det inte som minsta lilla osannolikt att det kan sitta någon och godkänna dussinansökningar och flaggar sånt som inte kan godkännas direkt utan behöver handpåläggning från CBP.

Lite som polisens kontaktcenter i Sverige. Man får prata med någon finnig tonåring innan man om man har tur får prata med en faktisk polis.
Då jag ringde polisen, i Augusti i 2023, för att anmäla ett brott var det en polis som svarade telefonen och som tog hand om att skapa ärendet direkt.

Anser det för helt osannolikt att CBP skulle outsource någon del av deras verksamhet till företag som levererar servicen utanför USA.

Jag ser det däremot som mycket sannolikt att man har automatik som kollar ESTA ansökningar och flaggar de som behöver manuell handläggning.

Hachans

Medlem
Du har alltså fått prata med en finnig indisk tonåring när du ringer polisen (i Sverige)? o_O

Poängen är att det är så mycket privata företag inblandade att vi inte har en aning om var datan behandlas eller vem som ser den. Att man får godkännande på något som skickas in en helgnatt och inte ska vara automatiserad längre får ju åtminstone mig att fundera.

Men det är långt från topic nu känner jag.

guwonder

Medlem
All ESTAs are manually checked nowadays, that’s why there are no insta-approvals anymore. Somebody somewhere likely decided that the application wasn’t clear cut and put it in a line of applications to be checked more in depth.

All ESTAs are manually checked nowadays, that’s why there are no insta-approvals anymore. Somebody somewhere likely decided that the application wasn’t clear cut and put it in a line of applications to be checked more in depth.

I wouldn’t be so sure of that for all ESTA applicants.

A lot of ESTA applicants are still approved so fast — think minutes or an hour or two of application — that it’s unlikely that all such approved ESTA applicants are manually checked in the same way prior to approval and even after approval.

ESTA applications submitted on or around a US federal holiday for a re-applicant tend to be slower historically, more so for those with very new passports and those whose address change may be to or from an address with other persons of concern affiliated with the address.

Toppen