Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

guwonder

Medlem
I just know that when the change at the end of 2018 came, it was communicated that every esta would be reviewed by a human and automated reviews and insta-approvals are no longer possible. As a result, there was an end to the applications submitted one second that were approved the next.

You can read about it here: https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-reminds-travelers-allow-72-hours-esta

Citat: ”Due to changes in ESTA application processing, real-time approvals will no longer be available.”

In other words, someone has worked quickly and approved your application. It is quite likely that a system still does the pre-review and a human finally approves in a call center somewhere, with the option of sending for extra review when needed.

Following with that announcement, CBP upped its use of automated batch processing for some additional checks/feedback and wanted to publicly make it appear as if the checks were going to be different than before — and they became so — by taking additional time to both do automated reviews with additional batch processes run on applicants and for more manual reviews.
 

henke12

Medlem
Har också stött på dessa indikatorer på google!
Verkar ta ca 1v för många (vilket är okej för mig, men längre än 10 dagar blir svettigt)!

Har inga suspekta länder eller JA-svar.
Det enda som hänt sen förra ESTA är i princip nytt pass och en adress med ÅÄÖ.
Har väl ett femtontal inresor senaste 10 åren och inga overstays eller konstigheter.

Får försöka avvakta tills måndag. Tänker att specialstyrkorna som granskar min ansökan inte jobbar helg :)
@guwonder hade rätt

Idag, ganska exakt 7 dygn senare så fick jag ESTA beviljat!
Kan mao vara bra läge att inte söka i sista minuten :)
 

SK989

Medlem
Behövde ordna nytt ESTA idag då det gamla går ut inom kort. För mig har det alltid tagit 2-3 dagar, vilket jag tror beror på att jag har medborgarskap i flera länder, men idag gick det snabbt. Ansökan betald och inskickad kl. 14.02 och kl. 14.56 var den godkänd.
 

LarsCph

Medlem
Behövde ordna nytt ESTA idag då det gamla går ut inom kort. För mig har det alltid tagit 2-3 dagar, vilket jag tror beror på att jag har medborgarskap i flera länder, men idag gick det snabbt. Ansökan betald och inskickad kl. 14.02 och kl. 14.56 var den godkänd.

Jag är medborgare i Sverige och Danmark och har inte upplevt annat än att det har gått snabbt (typ 1-2 timmar). Reser med mitt svenska pass men skriver i ESTA ansökanden, att jag också har Dansk medborgarskap.
 

Sir Lemon

Medlem
Poängen är att det är så mycket privata företag inblandade att vi inte har en aning om var datan behandlas eller vem som ser den.
Vi pratar inte om SJs (och svenska myndigheters oanade (mkt OT: läs svenska borgerliga partiers och delar av S’)) (realiserade och ännu icke realiserade) outsourcingönskedrömmar. Land of hope and glory har ännu på långa vägar inte nått dit än. Där är de värre än tyskarna när gäller myndigheter och byråkrati, vilket får en som svensk att ha utbildats under Milton Friedman som anfader. ;)
 

Tostarp

Medlem
Typ ja. Vad jag fattar så är det lite slump hur lång tid det tar. Alltifrån minuter till vecka.
Planen är att bränna sas-poäng på sportlovet tillsammans med dottern. Blir förmodligen LH F till vart som helst några timmar innan.
 
Toppen