Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hachans

Medlem
Ansökte i lördags om både eTA och ESTA. Den förstnämnda blev beviljad på någon minut och den andra har legat i pending i 40+ timmar :p. Tur att det finns lite marginal till avfärd, hade tänkt att det här skulle gå rätt fort.

De rekommenderar att inte ansöka om ESTA mindre än 72 timmar i förväg.
 

Glenn E

Medlem
Jag reste Washington - Toronto - Bogota utan eTA förra året. Vill minnas att jag sa att jag var i transit och fick gå direkt till departures. Är det nytt?
 

Tostarp

Medlem
Behöver lite hjälp ang stavning till ESTA. Har en polare som ska med och har två frågor:
a) Han heter xxxLÖF i efternamn i passet, men längst ner i passet står det xxxLOEF. På flygbiljetten står det xxxLOF. Blir det problem?
b) Han har ett 'dubbel-efternamn' dock utan bindestreck. Blir då det första efternamnet ett mellannamn eller man skriver in två namn i efternamnsrutan? I passet står det vad jag kan utläsa skrivet som två olika efternamn (alltså inte inom vinklarna för alla förnamn)?
 
Last edited:

frli

Medlem
Behöver lite hjälp ang stavning till ESTA. Har en polare som ska med och har två frågor:
a) Han heter xxxLÖF i efternamn i passet, men längst ner i passet står det xxxLOEF. På flygbiljetten står det xxxLOF. Blir det problem?
b) Han har ett 'dubbel-efternamn' dock utan bindestreck. Blir då det första efternamnet ett mellannamn eller man skriver in två namn i efternamnsrutan? I passet står det vad jag kan utläsa skrivet som två olika efternamn (alltså inte inom vinklarna för alla förnamn)?

Jag med Ö i efternamn kör med OE i ESTAn. Lite random stavning på biljetten (O eller OE) men exakt hur det står i passet på APIS. Lite skitsamma vad det står på biljetten verkar det som så långe APIS är korrekt. Det löser sig givet att det hänger ihop med passnumret, iaf min personliga erfarenhet.
 
Last edited:

hqt

Medlem
Behöver lite hjälp ang stavning till ESTA. Har en polare som ska med och har två frågor:
a) Han heter xxxLÖF i efternamn i passet, men längst ner i passet står det xxxLOEF. På flygbiljetten står det xxxLOF. Blir det problem?
b) Han har ett 'dubbel-efternamn' dock utan bindestreck. Blir då det första efternamnet ett mellannamn eller man skriver in två namn i efternamnsrutan? I passet står det vad jag kan utläsa skrivet som två olika efternamn (alltså inte inom vinklarna för alla förnamn)?
Alla efternamn (jag har fler än 2, men inget mellannamn) skrivs i efternamnsfältet.

Tjejen har ett Ö i sitt efternamn, sist stod det O på biljetten men OE i ESTA:t, gick fint.
 

Erik M

Medlem
Har läst någonstans att en bokstav men inte två bokstäver i namnet får vara fel.
Jag ger din källa the benefit of the doubt. Men tänk om det var SÅ enkelt!
Eller om det var en bokstav, oavsett antal gånger den bokstaven.
Tänker ibland på såna som heter exvis Juha Vaeaetaeinen. Han skulle bli glad åt en sån regel.

(Ja, Juha Väätäinen ska det såklart vara. I vissa system blir "ä" konsekvent "ae" ... fniss)
 
Toppen