Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Att resa mha miles ger möjligheter att uppleva saker man aldrig skulle ha råd att betala för men det har också många begränsningar som gör att det är svårt att boka flighter och planera. Om man är en sällanresenär som normalt sett använder resebyrå är det en ganska kraftig uppförsbacke innan man kan komma någonstans.

Lite OT, men man måste sedan också lära sig lite om fördelar och nackdelar med olika program, när man ska boka vilka sträckor, i vilka klasser o s v. Men, övning ger färdighet. Bästa träning tycker jag är bl a att "torrsimma" och leta bonusplatser via olika verktyg för att sedan veta när det är dags att slå till. Själv håller jag fingret på avtryckaren för att boka in några segment för nästa sommar, 330 dagar före avresa. Sista biten kommer antagligen att bokas 14-dagar före avresan, dvs juni 2014:D

Vilka exakta regler gäller ang. routing? När det gäller SAS och EB får man ju flyga via en annan zon som inte är dyrare än slutdestinationen. Vad gäller för US? Hittar om segment och massa annat men inte routing...ser att man snackar om backtrack och max antal miles, men hittar inte vad som gäller.

Det är möjligt att flyga via dyrare zon, tex flyga till Japan via Thailand.
Det kan dock krävas lite agent roulette för att få igenom detta.
Observera att du inte får göra stopover i dyrare zon, men en mellanlanding på mindre än 24h gick bra för mig när jag bokade.

Det är möjligt att flyga via dyrare zon, tex flyga till Japan via Thailand.
Det kan dock krävas lite agent roulette för att få igenom detta.
Observera att du inte får göra stopover i dyrare zon, men en mellanlanding på mindre än 24h gick bra för mig när jag bokade.

Har plöjt igenom dessa 40 sidor och några andra trådar och men inte fått något svar.

På US hemsida står det: "Award travel is permitted when the distance in one direction does not exceed the maximum mileage allowed between the origin and destination. Certain itineraries are subject to mileage restrictions."

Och vad är då maximum milage allowed då om man får fråga?

Och vad är då maximum milage allowed då om man får fråga?

Skulle tro att det är avståndet A-B +25%, men det där är nog bara en regel på pappret. USDM-agenter har INGEN koll på geografi, så om du inte är övertydlig och matar dem med sträcka för sträcka så brukar vad som helst slinka igenom.

Svaret beror på vad du vilket du vill ha. Vill du veta vad reglerna säger är det bara att läsa innantill på USDM-sidorna. Vill du veta hur det är i praktiken är nog allt möjligt; HUACA FTW!

Jag har nu läst igenom hela tråden...läst på US hemsida...får inga svar! Vill veta vad US regler säger ang. routing. Sedan om det fungerar annorlunda i praktiken har inte varit svårt att förstå Detta är det närmsta jag kommer:

"Award travel is permitted when the distance in one direction does not exceed the maximum mileage allowed between the origin and destination. Certain itineraries are subject to mileage restrictions."

Och detta ger mig inget svar. Kan ingen vänlig själ som vet berätta eller visa exakt vart jag kan få svar på min fråga.
Ha tur har jag förstått att man skall ha! Men regler måste ju finnas.

Jag har nu läst igenom hela tråden...läst på US hemsida...får inga svar! Vill veta vad US regler säger ang. routing. Sedan om det fungerar annorlunda i praktiken har inte varit svårt att förstå Detta är det närmsta jag kommer:

"Award travel is permitted when the distance in one direction does not exceed the maximum mileage allowed between the origin and destination. Certain itineraries are subject to mileage restrictions."

Och detta ger mig inget svar. Kan ingen vänlig själ som vet berätta eller visa exakt vart jag kan få svar på min fråga.

Vänd på steken, titta på tråden med lyckade bokningar så ser du lite vad som bokats.

Skulle tro att det är avståndet A-B +25%, men det där är nog bara en regel på pappret. USDM-agenter har INGEN koll på geografi, så om du inte är övertydlig och matar dem med sträcka för sträcka så brukar vad som helst slinka igenom.

Toppen