Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Om du står ut med den gräsliga Star Alliance Map är det ett rätt bra sätt att se vilka rutter som finns. Att leka med Matrix - ITA Software för att få förslag på rutter (med "/alliance star-alliance" i routing codes) kan också vara en bra idé. Men som GillBates föreslår är BKK-FRA med TG A380 ett sätt. TG flyger dessutom en daglig A380 med F även på HKG-BKK om du har tur och lyckas få plats.

Har tittat en del på att åka via BKK; men dels så blir det dyrare och dels så verkar det bara finas economy biljetter, i alla fall de flesta dagar jag har tittat på. för visst är BKK en annan zon än ICN/HKG?

för visst är BKK en annan zon än ICN/HKG?
Grundregeln är såvitt jag förstår att transit i en annan zon är okej, dvs så länge din destination och stopover är i norra Asien kostar det bara 100' i F. Men som sagt åtskilliga gånger: det vet du först när du frågar agenten.

Hittar du däremot bara Y-biljetter känns det inte som ett alternativ. Om jag tänker rätt är det bara TG, OZ och NH som det är teoretiskt möjligt att boka F med i den riktning du vill. Alternativet är att även titta på C-lösningar, och då har du ju även TK (HKG-IST), LX (HKG-ZRH), eller nytillkomna BR (via HKG-TPE-VIE).

Har råkat ut för en tråkig sak med min bokade USDM-resa till hösten. OZ har meddelat att de bytt ut 74E på sträckan ICN-FRA mot en 772, och därmed bumpat ner oss från F till C. Totalt sett har en 74E och en 772 samma kapacitet för passagerare, så jag gissar helt utan kunskap i frågan att det är minskad efterfråga på cargo som föranleder bytet.

Efter att ha studerat matrix en stund drar jag slutsatsen att de gör motsvarande equipment change ett flertal dagar under hösten. På lördagar (vilket är den dag vi ska flyga) verkar de dock köra en 772 utan F, medan andra veckodagar är det antingen en 74E med F eller en 772 med F. Nu är kanske inte en resa med OZ C något att direkt gråta över, men när jag varit inställd på att prova OZ F för första gången känns det faktiskt lite surt.

Har pratat med US Reservation Office och de kan inget göra då varken jag eller de kan hitta en alternativ F-rutt från asien till europa. Fick dock tipset att lägga in ett klagomål med förhoppning om ersättning från US Customer Service, vilket jag precis gjort. Har också kontaktat OZ med en fråga om seating (vilket man sedan 01-AUG-2013 inte längre kan göra online) och ifall vi ändå har tillgång till OZ F lounge (vilket jag verkligen inte har några större förhoppningar om, men fråga kan man alltid).

Kan bara flika in att samma besked drabbade mig idag. Fick ett mail från USDM att resan ändrats. Jag hade bokat resan i januari och fått bekräftade sittplatser på OZ:
25SEP OZ542 FRA-ICN (F)
29SEP OZ541 ICN-FRA (F)
Nu har jag samma sittplatser (2K, 3K) som tidigare men i C. Ser på ANAs awardsök att det är en 77L (=dvs772) FRA-ICN men fortfarande 74E på ICN-FRA för dessa datum. Pratade med OZ som sa att jag blivit nedgraderad både tur/retur.

Surt när det skulle vara min första resa i F, funderar på en reroute men det blir nog mest C resor som är tillgängligt....

Surt när det skulle vara min första resa i F, funderar på en reroute men det blir nog mest C resor som är tillgängligt....

Jag skulle överväga att avboka, om du inte måste till ICN då. Vill du pröva F finns andra alternativ och de går att hitta med kort varsel. Men om du har fixa datum och destination är det värre förståss.

Jag funderar på att boka två F biljetter med OZ i november. Men är lite skeptisk med tanke på er som har blivit nedgraderade. Har någon fått reda på hur långt fram i höst som Asiana har planer på att byta ut 747 mot 777 utan F? Eller är detta något de har tänkt att göra permanent?

Jag funderar på att boka två F biljetter med OZ i november. Men är lite skeptisk med tanke på er som har blivit nedgraderade. Har någon fått reda på hur långt fram i höst som Asiana har planer på att byta ut 747 mot 777 utan F? Eller är detta något de har tänkt att göra permanent?

Har en bokning en måndag i början av oktober och då ser det ut att vara 747. Under i stort sett hela oktober ser det ut som det är 777 på tis och tors och 747 övriga dagar. Under november ser det ut som 747 samtliga dagar de flyger (de datum jag på måfå har kontrollerat med ITA Matrix). Har inte kollat längre fram än så.

Toppen