Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Jag har en bokning för mig och min fru i februari. ZRH-TXL-FRA-HKG-BKK-DOH-CDG-ORY-LHR-ZRH. Biljetten är en F klass men de har bara tagit betalt för C klass. Sträckan FRA-HKG har vi en F och C klass plats. Hur tycker ni att jag skall göra för att se till att vi får ytterligare en F klass plats på denna sträcka? Det är 2 små problem! De har tagit för lite poäng samt att biljetten är fel, dvs back loggad (tror att det heter så).

Spontant har jag fått känslan att risken för
Alt 2 känns spontant som bättre (undviker 2 flygningar i ekonomi samt får prova Royal Jordanian på en kort sträcka); tror ni man behöver vara orolig för equipment change på FRA-HKG eller LHR-HKG?

Du kan roa dig med att kolla igenom fr24.com på de aktuella flygningarna och sedan mappa EQP med informationen i en sticky på FlyerTalk.

Jag tror faktiskt risken för equipment change statistiskt sett är större på HKG-LHR-HKG eftersom det går fler avgångar per dag och några redan idag flygs utan F. Dock kan en equipment change leda till att du helt enkelt får byta flyg. Blir det equipment change på FRA (eller MXP) riskerar du nog helt enkelt bli nedgraderad.

Skulle dock se att risken är ganska låg under alla omständigheter - det är främst inom Asien dessa är frekventa.

Jag trodde för övrigt HKG-MXP skulle bli av med sin första klass?

Fråga:
Jag har fått en ändring, ett Air Berlin flyg som avgår från LIN istället för MXP som det var bokat. Om jag hittar alternativ som jag hellre vill ha, slipper jag betala 150$ i ombokningsavgift då?
Plus, vad är risken att dom då upptäcker att dom drog för lite miles för bokningen? :rolleyes:
Kanske inte värt att ringa och ändra? Taxi MXP-LIN verkar kosta 85€.

Jag gillar att leva lite farligt...ringde ändå. Bokade om från
LIN-TXL-GOT med AB i Y.
till MXP-LHR-GOT med BA i C.
Dom sade ganska omgående att det inte skulle behöva bli en ombokningsavgift, men dom skulle behöva räkna om skatterna. Jag hade räknat med att det skulle bli dyrare pga BAs bränsletillägg. Efter 45 minuter så gav dom upp på att räkna på skatterna och sa att det var ok som det var :)
Ibland har man tur!

Ska pa brollop i LA i maj (23e och 24e) och sitter och forsoker snickra ihop en USDM-resa.

Pacific - USA kostad 140k i F respektive 110k i J. Jag har for narvarande 100k miles (kopta for ca 1.1 cent styck) vilket innebar att jag maste fylla pa med antingen 10k eller 40k miles (under nuvarande 50% bonus-kampanj) beroende pa om jag aker i J eller F. Dessa miles kops for minst 2 cents styck men det gor inte sa mycket eftersom de forsta 100k koptes for ett lagt pris.

Tankte hora om ni har nagra tips pa hur man kan "forbattra" foljande alternativ. I F vill man ju t.ex. klamma in sa manga F-legs som mojligt, vilket inte ar helt latt. I J kan det mer handla om att minimera res- och vantetider samtidigt som man far sa bra J-upplevelse som mojligt nar man val ar i luften.

Har dubbelkollat avails och alla legs har seats for narvarande.

F-alternativ:

20 eller 21 Maj:
MEL-BNE-HKG (Qantas J -- nya Qantas Business Suite mellan BNE och HKG)

21 Maj:
HKG-LAX (Cathay F -- finns avails pa tva olika avgangar)

27 Maj:
LAX-HKG (Cathay F -- finns avails pa tre olika avgangar. Aven mojlighet att prova Qantas nya F-lounge i LAX som oppnade i december)

(eventuell stopover i HKG)

28, 29, eller 30 Maj:
HKG-MEL (Cathay J -- finns gott om platser samtliga dagar)

C-alternativ:

18 Maj:
MEL-SYD-NRT (Qantas J)

19 Maj:
HND-KIX-LAX (JAL J)

26 Maj:
LAX-NRT (JAL J)

27 Maj:
NRT-SYD-MEL (JL/QF J eller QF/QF J)

Vore tacksam for tips fran de som har mer erfarenhet av att pussla ihop USDM-itineraries!

F-alternativet ser fornuftigt ud. Hvis du ikke allerede har gjort det, så undersøg hvad der findes af Qantas og Japan Airlines First, men Cathay Pacific er absolut et godt valg.

F-alternativet ser fornuftigt ud. Hvis du ikke allerede har gjort det, så undersøg hvad der findes af Qantas og Japan Airlines First, men Cathay Pacific er absolut et godt valg.
Qantas F verkar vara nast intill omojligt att hitta F-availability pa de rutter jag undersoker (SYD/MEL-LAX, SYD-SIN, SYD-HKG).

Det finns availability pa JAL F den 19e maj NRT-LAX men resan till Japan (som ar langre an till HKG) blir da i J vilket innebar mindre "bang for the F-buck".

Det jag ar intresserad av ar att kanske klamma in nagra legs i F intra-Asien, men jag vet att det inte ar det lattaste. Nagon som har tips?

Toppen