Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

När jag kollade skatter&bränsletillägg för Cathay Pacfic deals till Australien/Nya Zeeland, låg summan runt 4.300-5.000 SEK. (Sydney har dyrast flygplatsskatt i regionen)
 
Japan Airlines slutar att erbjuda First class på Tokyo Narita - Jakarta fr o m vintertidtabell 2014/2015 (från 2014-OCT-26). Antagligen tack vare/pga att Japan Airlines kommer att köra två flygningar dagligen till Jakarta från sommaren.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
(För er information, Tokyo-Jakarta är nästan lika långt som Oslo-New York)

Om ni vill testa denna sträcka, bör ni skynda er.
 
nu har US Airways börjat debitera bränsletillägg på bonusresor bl a på British Airways, Finnair och Cathay Pacific flygningr. :mad:

Om bokningsagenterna tar bränsletillägg på Cathay Pacific gör de fel. Enligt en intervju som Ben hade med American’s Director of Corporate Communications igår ska de endast lägga på bränsletillägg för British Airways, Iberia och Finnair.
Clarification From American: Fuel Surcharges & Award Chart Changes - One Mile at a Time
 
Men US Airways Dividend Miles är ett separat program och Americans kommunikationschef pratar om American inte debiterar bränsletillägg förutom på British Airways, Iberia och Finnairs flygningar, även om Lucky skriver att det ska gälla även för bonusresor med US Airways miles.

American is not imposing fuel surcharges
for award travel on carriers other than
British Airways, Iberia, and Finnair. I
wasn’t aware they were imposing fuel
surcharges on Finnair, though that’s not
of all that much concern to me, and at
the same time isn’t all that surprising
given that they’re part of the same
transatlantic joint venture.
 
Det står i USDM Partner Awards tabell:

For 200,000 miles in economy class, 300,000 miles in business class or 400,000 miles in first class you can circle the globe.

Köper man 100K USDM för $1750 + skatter så blir det cirka 12K SEK per 100K USDM, resp. 24K SEK/200K USDM, 36K SEK/300K USDM. Är det någon som har provat att boka en RTW med USDM? Hittade inget om det på forumet eller så har jag inte sökt tillräckligt bra. Rent prismässigt känns det väldigt förmånligt med en RTW för 36K SEK.
 
Köper man 100K USDM för $1750 + skatter så blir det cirka 12K SEK per 100K USDM, resp. 24K SEK/200K USDM, 36K SEK/300K USDM. Är det någon som har provat att boka en RTW med USDM? Hittade inget om det på forumet eller så har jag inte sökt tillräckligt bra. Rent prismässigt känns det väldigt förmånligt med en RTW för 36K SEK.

Det betyder också man inte kan boka Europa-Oceanien t/r via Asien ena vägen och via Nordamerika andra vägen som priset av Europa-Oceanien (officiellt). Sedan USDM agenten har koll är en annan sak dock...
 
Ingen jättenyhet kanske men kan vara bra att i denna tråd nämna att det öppnas upp ytterligare en rutt från Europa till Asien. 4-klass dessutom.

Subject to Government Approval, Cathay Pacific from 29MAR15 is resuming Hong Kong – Zurich service, on board 4-class 777-300ER aircraft. Reservation for this daily service is now open.

CX383 HKG0015 – 0655ZRH 77W D
CX382 ZRH1330 – 0645+1HKG 77W D

Cathay Pacific Resumes Zurich Service from late-March 2015 | Airline Route
 
Såg en not på OneWorld tabellen som jag inte tidigare noterat. Antyder ju att det är endast dessa två bolag som har bränsletillägg.
1) British Airways and Iberia charge additional carrier-imposed fees starting from $53USD per person, one-way
 
Toppen