Senaste nytt

Uppgradering till Business Class för SAS Eurobonus poäng

Dr. Miles

Expert
Jag har köpt en flygbiljett med Turkish Airlines från Stockholm till Cape Town i december. Jag köpte den den dyraste Economy-biljetten som dök upp på Turkish Airlines hemsida som var både ändringsbar och återbetalningsbar. Nu tänkte jag försöka uppgradera från Economy till Business med poäng men får då följande i felmeddelande:

Tyvärr kan inte uppgradering göras på vald sträcka. (-108)
Angiven klass kan inte uppgraderas. (-125)

Min bokningsklass på biljetten är 'S'. Läser nu här inne att det enbart är 'Y' och 'B' som kan uppgraderas på Turkish. Hur får jag tag på en sån biljett? Trodde jag hade en biljett som gick att uppgradera eftersom jag köpte den dyraste ekonomi-biljetten men tydligen inte. Någon som vet hur man gör...?
B klass biljett för Stockholm-Kapstaden T/R kostar 11.360 SEK exkl. skatter.
Om du vill boka i en specifik bokningsklass, tror jag att det är enklast att boka Turkish Airlines kontor.
 
Ok, jag betalade 10.638:- för min biljett i klass 'S'. Men då ska jag testa att höra av mig till Turkish Airlines och se om det går att ändra detta.
 

Dr. Miles

Expert
Ok, jag betalade 10.638:- för min biljett i klass 'S'. Men då ska jag testa att höra av mig till Turkish Airlines och se om det går att ändra detta.
Jag vet inte exakt vilken fare basis du är bokad i men i fall det var Fare basis: SN2XEX, kan du avboka / ändra biljetten gratis så du kan välja att betala mellanskillnaden mot Fare basis: BNRT.

Observera att det är ingen garanti att du kan få uppgradering genom SAS EuroBonus även om du köper B klass biljett.
 
Nej, har inte kollat det. Tänkte bara chansa. För om jag införskaffar en B eller Y biljett för några hundralappar extra har jag i alla fall möjligheten att bli uppgraderad med poäng. Om jag åker på min S biljett vet jag att det inte kommer funka. Så det blir en ren chansning för några hundralappar extra.

Kan man förresten ha större chans att få till en uppgradering med poäng på ett annat flygbolag inom Star Alliance?
 

Canadien

Medlem
Kan man förresten ha större chans att få till en uppgradering med poäng på ett annat flygbolag inom Star Alliance?

Ja och nej. För *A uppgradering i förväg räcker det med att Turkish släpper till platser i klass I (tror jag). Så fort det finns platser där kan alla *A genomföra poänguppgradering, som då blir bekräftad och genomförd direkt. Vet inte när Turkish släpper på dessa platser, Lufthansa brukar öppna ett par st ca 1 vecka innan avresa.

Uppgradering vid checkin/gate kan du nog enbart göra med cash eller Turkish Miles.
 

Jonas C

Medlem
TK släpper inte I-klass till Kapstaden.

Satsa på en betald biljett istället, då de ofta har bra priser i Business.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har köpt en flygbiljett med Turkish Airlines från Stockholm till Cape Town i december. Jag köpte den den dyraste Economy-biljetten som dök upp på Turkish Airlines hemsida som var både ändringsbar och återbetalningsbar. Nu tänkte jag försöka uppgradera från Economy till Business med poäng men får då följande i felmeddelande:

Tyvärr kan inte uppgradering göras på vald sträcka. (-108)
Angiven klass kan inte uppgraderas. (-125)

Min bokningsklass på biljetten är 'S'. Läser nu här inne att det enbart är 'Y' och 'B' som kan uppgraderas på Turkish. Hur får jag tag på en sån biljett? Trodde jag hade en biljett som gick att uppgradera eftersom jag köpte den dyraste ekonomi-biljetten men tydligen inte. Någon som vet hur man gör...?
B klass biljett för Stockholm-Kapstaden T/R kostar 11.360 SEK exkl. skatter.
Om du vill boka i en specifik bokningsklass, tror jag att det är enklast att boka Turkish Airlines kontor.
Ok, jag betalade 10.638:- för min biljett i klass 'S'. Men då ska jag testa att höra av mig till Turkish Airlines och se om det går att ändra detta.
Nej, har inte kollat det. Tänkte bara chansa. För om jag införskaffar en B eller Y biljett för några hundralappar extra har jag i alla fall möjligheten att bli uppgraderad med poäng. Om jag åker på min S biljett vet jag att det inte kommer funka. Så det blir en ren chansning för några hundralappar extra.

Kan man förresten ha större chans att få till en uppgradering med poäng på ett annat flygbolag inom Star Alliance?
Om att resa med Star Alliance flygbolag inte är ett absolut måste, skulle jag rekommendera Qatar Airways deals från Oslo.
Biljetten är återbetalningsbar & ombokningsbar mot avgift.
För mer information om dealen, kan du läsa den här tråden.

[Business class] Oslo-Verden T/R, Qatar Airways, fra 14.100 NOK inkl. skatter | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det kostar ca 11.900 NOK (ungefär like mycket i SEK) inkl. skatter i Business class.
Då behöver du inte att hålla på med uppgradering och spara dina EuroBonus poäng till något annat.

Prisexempel:
Screenshot20160524 02 QR.png
 
Toppen