Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om du kollat själv i Amadeus, varför behöver någon annan kolla åt dig? Och dessutom så är det ingen garanti att det kommer att gå bra eller dåligt oavsett vad loadfactor ser ut att vara.

Är det inte värt €5, eller vad det nu kostar, att prova?

Kan någon vänlig själ med tillgång ta en titt på tillgången på SK945 20121103? Efter en titt i Amadeus så ser Economy helt full ut så överväger att köra Optiontown på denna. Är likaså nyfiken över returen SK904 20121108. Ha en trevlig helg alla!

Eftersom det är fredag så kollar jag :)

[KVS Availability Tool 7.0.5/Diamond - Sabre: Availability/FS/US]
Kod:
ARN  Stockholm Arlanda SE [ESSA]
ORD  Chicago O'Hare Intl IL US [KORD]
SAT  03 Nov 2012

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------------
SK         945     ARN   10:15     ORD   13:30     333      A0 C9 D9 J9 Z9 R0 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V8 W5 U5 K1 L0 T0 G1 N0

Kod:
THU  08 Nov 2012

---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------

-> SK     904     EWR   17:55     ARN   07:40     333      A0 C9 D9 J9 Z5 Y9 S9 B0 E9 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0

Hej,

I slutet av oktober åker flyger jag tillsammans med min bättre hälft till Shanghai, tänkte att detta är ett ypperligt tillfälle att för första gången flyga business och dessutom ska det bli kul att se hennes min om det nu går igenom, överraskning självklart. :)
Priserna på Optiontown är ca 240 € för business samt 130€ för Economy extra vilket känns rimligt.
Har två frågor gällande uppgradering via optiontown.

Vi båda är inkluderade i samma bokning, finns det någon risk alls att bara en av oss skulle bli uppgraderad?

Om jag väljer både business och economy extra, prioriteras då business imån av plats?

Stort tack på förhand!

@ FlyingErik

Det är alla eller ingen i bokningen, ni går ju under samma bokningsnummer.
Så blir ni uppgraderade så är det i så fall båda 2 som uppgraderas.

Ville stämma av Amadeus mot verktyg för platstillgång för att se om de korrelerar. Nu kollade kristerj (Tack KristerJ) och det ser ju ut som att det finns 45 platser tillgängliga platser att boka trots att alla säten utom två är upptagna i Amadeus. Så det verkar finnas en uppenbar diskrepans där. En ytterligare anledning är att jag inte har tillgång till t.ex KVS tool själv, självklart kan jag skaffa detta verktyg, men reser relativt sällan och tvivlar då på värdet för mig att köpa tillgång till detta. För att ytterligare svara på din fråga (påstående?), nej jag vet att det inte är någon garanti för något men det verkar som sannolikheten för uppgradering ökar kraftigt med en överbokad economykabin.Slutligen, ja, det är självklart värt 5€ att prova!
Men om du kollat själv i Amadeus, varför behöver någon annan kolla åt dig? Och dessutom så är det ingen garanti att det kommer att gå bra eller dåligt oavsett vad loadfactor ser ut att vara.

Är det inte värt €5, eller vad det nu kostar, att prova?

Tack och bock! Trevlig helg :)
Eftersom det är fredag så kollar jag :)

Kod:
SAT  03 Nov 2012

---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------------
SK         945     ARN   10:15     ORD   13:30     333      A0 C9 D9 J9 Z9 R0 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V8 W5 U5 K1 L0 T0 G1 N0

Kod:
THU  08 Nov 2012

---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------

-> SK     904     EWR   17:55     ARN   07:40     333      A0 C9 D9 J9 Z5 Y9 S9 B0 E9 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0

45 platser tillgängliga platser att boka trots att alla säten utom två är upptagna i Amadeus.

Öh, va? Nu tror jag du har missförstått hur man läser dessa siffror. Du kan inte addera ihop siffror mellan olika bokningsklasser. Och när du säger att "alla säten utom två är upptagna i Amadeus", hur har du egentligen kollat? Det låter som att du tittat på någon seatmap. Det är inte riktigt samma sak som att kolla i Amadeus.

Återigen, vad man ser, i både KVS och Amadeus, är var bolagens revenue management vill sälja. Det behöver inte ha något att göra med det faktiska läget ombord. De skulle kunna ha 0 platser till försäljning trots att planet är halvtomt. Eller så kan de säga att det finns 9+ platser trots att det är tokfullt eftersom de vet att det alltid är några som inte dyker upp. Skulle alla dyka upp så löser de saker med ombokningar.

Det är klart chansen går upp lite om M är överbokat, men det säger inte speciellt mycket att titta i KVS (eller andra verktyg) imho. Jag reggar mig alltid för OT om jag flyger longhaul med SAS och är bokad i något annat än C.

Ok, I stand corrected! Jag hade fått intrycket att det är infon i Amadeus som dyker upp i Check My trip men det verkar uppenbarligen inte stämma. Du har helt rätt i ditt antagande att jag tittat på en seat map Agehall. Vari ligger glappet mellan KVS mot den faktiska tillgången på stolar som bolagen säljer/sålt? Är KVS inte uppdaterat eller visar det helt enkelt inte korrekt information? Tack för klargörandet för övrigt!

Hej!

En stol kan finnas i många bokningsklasser så att om det finns ex.vis en ledig stol i Z så kan den stolen också vara med i siffran för C, så nej man kan inte kolla så, sedan kan platser på en seatmap vara blockade, trots att det finns platser lediga, ex.vis bulkhead. platser blockade för andra än statuspax, etc, etc...

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Seatmap visar vilka säten som finns tillgängliga att välja. Det säger inget om hur många lediga stolar det faktiskt finns utan bara vilka som är upptagna just nu av någon anledning.

KVS (och andra liknande system) visar hur många stolar i respektive bokningsklass som bolaget vill sälja. En stol kan dock förekomma i flera bokningsklasser samtidigt, så bara för att alla visar 9, så behöver det inte finnas massor med plats utan det kan vara så att det finns exakt 9 lediga stolar totalt.

KVS och liknande ger oftast en bra indikation på loadfactor, men det är på inget sätt definitivt. Normalt sett vill bolagen dock sälja alla stolar på planet, så man kan oftast anta att om det bara står 0 i alla bokningsklasser så är det faktiskt fullt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen