Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde att Optiontown skulle ta bort möjligheten att köpa uppgradering när alla platser var slut. Det kan ju iofs vara så att det har överbokats i Go/Plus och man inte vågar sälja mer Business p.g.a. det, men gärna vill få betalt för att flytta upp pax.

Hur många platser som SAS vill sälja har INGET (zip nada nil!) att göra med hur många stolar som faktiskt är upptagna ombord. Det är därför det är så meningslöst att kolla på bokningsläget när man pratar om OT. Det kan vara så att SAS förväntar sig en stor gruppbokning och därför håller X stolar men om den inte händer eller flyttas, så kanske det är 100 stolar lediga...
 
Har nyss fått en viktig info bekräftad av SAS. Hoppas ni kan lägga in det någonstans där det gör nytta;)

48 timmar innan avgång bekräftar SAS personal i Köpenhamn till Optiontown vilken platstillgång som finns på Business/Plus vilket då betyder att man som tidigast 48 timmar innan en flygning kan få fram denna informationen för sin egen del, då optiontown alltså inte vet den exakta platstillgången innan dess.
 
Hur rimmar det med OT som gått igenom mer än 48 timmar före avgång? Inte vanligt men det har hänt.

Min gissning är att det är kundtjänst som "bekräftat" och då vet vi ju alla hur bra den informationen är. De kan säkert bekräfta att SAS flyger till månen och serverar 7 sorters champagne ombord i deras förstaklass också... ;)
 
Apropå tillgångar och så, så "råkade" jag kolla på ExpertFlyer precis innan jag fick avslag på min uppgradering till ORD på tisdag. Då var tillgången C9D9Z9 och Y9S9B9. När jag gick in och kollade direkt efter att jag fått mitt nej, så var det C9D9Z0 och Y9S9B0.

Det betyder säkert inte att OptionTown-uppgraderingarna bokas ur Z och B, men det kan säkert vara så att de nollas samtidigt. Med andra ord att om det är 0 tillgänglighet i Z respektive B så är chansen för en uppgradering betydligt sämre.

Däremot borde väl det kunna vara hyfsad chans till en poäng-standby-uppgradering I och med att CDYS alla fortfarande har 9, och kabinen ser tom ut på seatmap. Både Plus och Business verkar ha rätt mycket lediga platser, och en hel del som är "blocked" men inte "upptagna" enligt EF.

Nåväl, får väl se i morgon. Tyvärr är jag nu uppe i 3ggr i rad med misslyckad optiontown, efter att ha haft 100% på den i flera år...

<slut på dagens vilda spekulationer>
 
Återigen, det där är siffror på vad SAS vill sälja. Det har inte så mycket med verkligheten att göra. Vi har inte konstaterat några som helst samband än och jag ser inga siffror som talar för att det finns ett tydligt sådant.
 
Apropå tillgångar och så, så "råkade" jag kolla på ExpertFlyer precis innan jag fick avslag på min uppgradering till ORD på tisdag. Då var tillgången C9D9Z9 och Y9S9B9. När jag gick in och kollade direkt efter att jag fått mitt nej, så var det C9D9Z0 och Y9S9B0.

Det betyder säkert inte att OptionTown-uppgraderingarna bokas ur Z och B, men det kan säkert vara så att de nollas samtidigt. Med andra ord att om det är 0 tillgänglighet i Z respektive B så är chansen för en uppgradering betydligt sämre.

Däremot borde väl det kunna vara hyfsad chans till en poäng-standby-uppgradering I och med att CDYS alla fortfarande har 9, och kabinen ser tom ut på seatmap. Både Plus och Business verkar ha rätt mycket lediga platser, och en hel del som är "blocked" men inte "upptagna" enligt EF.

Nåväl, får väl se i morgon. Tyvärr är jag nu uppe i 3ggr i rad med misslyckad optiontown, efter att ha haft 100% på den i flera år...

<slut på dagens vilda spekulationer>

Flög också ARN-ORD i tisdags, kabinfaktorn var som sagt otroligt låg i C, Y+ och Y. Lade in OT som inte gick igenom, varken till Y+ eller C. Var dock inga problem att uppgradera med poäng så fick ändå göra vänstersvängen till 6H. Blir ett nytt försök nästa Onsdag, hoppas på bättre tur då :)

Var det inte någon som spekulerade i om det var bokningsläget i eco som avgjorde OT-beslutet?
 
Flög också ARN-ORD i tisdags, kabinfaktorn var som sagt otroligt låg i C, Y+ och Y. Lade in OT som inte gick igenom, varken till Y+ eller C. Var dock inga problem att uppgradera med poäng så fick ändå göra vänstersvängen till 6H. Blir ett nytt försök nästa Onsdag, hoppas på bättre tur då :)

Ha, då var vi ju på samma flight.. Men jag hamnade på andra sidan :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen