Senaste nytt

Uppgradering från Economy till högre klass på British Airways flygning

Välkommen till BusinessClass.se, ullabritt!

Det är ungefär som att man bränner sig = man måste göra misstaget själv för att förstå (att man ska undvika resebyråer).

Ja, precis man lär sig av misstaget..
Jag funderar på om man kan se WT+ 24 tim innan avgång eller kan man bara se WT som man är bokat på?
Resebyrån tjafsar men nu bryr jag mig inte om längre utan får vänta antingen 24 tim före avgång eller fråga på flygplatsen.

Nån som har någon erfarenhet av hur nära inpå flygningen BA släpper ev CW platser som går att uppgradera till för poäng (från WT+).
Har lite avios som ligger & skräpar och hoppas kunna överraska päronen med att de blivit uppgraderade på väg hem från Sydamerika.

Det släpps nästan alltid platser i CW nån eller några dagar innan, lite beroende på hur bokningsläget är i CW naturligtvis. Tveksam hur det funkar för dig att uppgradera när du själv inte är med på bokningen, säkert nån här som vet.

Tack! Pratade med BA - tydligen inga problem att använda mina
poäng för att uppgradera någon annan - vad det skulle kosta kunde de dock
inte svara på! :)

Update: går inte alls att använda mina poäng till att uppgradera någon annans flight - olika bud från olika agenter. Försökte föra över avios oxå men gick på pumpen pga av accent i mitt efternamn. BAs datasystem kunde inte hantera det.

Update: går inte alls att använda mina poäng till att uppgradera någon annans flight - olika bud från olika agenter.
Det var tråkigt. :(

Försökte föra över avios oxå men gick på pumpen pga av accent i mitt efternamn. BAs datasystem kunde inte hantera det.
Lesson number 1: Använd aldrig å ä ö eller accenttecken på flygbiljetter/flygbonusprogram. Det fungerar utan dem ändå.
Lesson number 2: Registrera aldrig mellannamn.

osv...

En liten update på den här historien: häromdagen pratade jag med en agent på BA (sthlm) som hade vänligheten att requesta två award seats (det såg inte ut att finnas några lediga när jag sökte på BA-sajten men flighten såg å andra sidan inte så full ut). Dagen efter såg jag att requesten gått igenom och sätena nu var uppgraderade till Club World. Då så. Nu behövde jag bara betala för upgraden med mina Avios:

För att göra uppgraden behövde jag dock föra över poäng till päronens konto - men pga av newbiemisstaget att jag använde accenttecken i mitt efternamn när jag reggade mig hos BA gick inte det. Grrrrr. Ringer till BA (igen) och frågar om de kan hjälpa mig föra över poängen men får först ett nekande svar (med hänvisning till att de tar betalt för att föra över poäng och det går inte att ta betalt över telefon...) Efter lite vädjande från mig lovar agenten dock att kolla med sin supervisor om det gick att hitta en lösning på problemet. Efter ytterligare ett samtal i dag var allt löst - från vad jag kan se på MMB så är päronen incheckade och seatade i Club World. Och BA bjöd till och med på skillnaden i flygskatter som annars skulle kostat några hundringar. Hoppas bara att det inte blir några problem på flygplatsen nu! Och tack för hjälpen BA - bra service!

Hur slutade det här då? Jo BA-flighten GIG-LHR blev inställd pga ´trasig väderradar´. Nytt försök dagen efter då. Av någon anledning bestämde sig BA för att sätta päronen på en LH-flight till Stockholm via Frankfurt som gick några timmar tidigare än BA-kärran. Och då fick de business säten hela vägen ist för bara GIG-LHR som var det jag bett om. BA drog poängen från mitt konto men tog inget betalt för det - normalt sett får man betala för att föra över AVIOS. Inte heller behövde päronen betala mellanskillnad i skatter som de annars skulle betalat för! Så tack BA för det. Å andra sidan finns det kanske några € att claima för den inställda flighten.....TBC.

Känns förvisso som om BA gjort ungefär vad de kunnat så länge som de också stått för hotellet (vilket jag antar). Finns många gånger jag gar lust att ta fajten med flygbolagen men ibland får man ge sig. Skönt att det ordnade sig för dem.

P.S: Borde du inte ansöka om att byta namn på ditt BA-konto för att slippa accent-problem i framtiden (eller så har du redan gjort det).

Toppen