Senaste nytt

Uppdatering av EuroBonus system mellan 12-15 maj 2017

Hur kan det ta så lång tid för SAS att ändra en sådan tillsynes enkel sak?
För mig (utan kunskap) känns det som att det bara borde vara att ändra dagens "hämta och visa X" till "hämta och visa Y" i koden.
Känns som det borde vara löst på 5min???
Det finns säkert saker med högre prio som måste fixas. Man gör saker i prio ordning, inte hur lång tid det tar att lösa dom.

Tycker förändringarna är bra och de var verkligen nödvändiga. Forumet kommer halvera antalet inlägg för vi slipper nu alla som skriver att poängen dröjer i 3-4 dagar från senaste flygning och att amex poängen dröjer.
Det funktion som inte funkar som jag ser som mest akut är att välja sittplats.
Det går helt enkelt inte förrän man kan checka in om man inte ringer in. Sjukt irriterande. Det funkar dock förmodligen vid köp av biljetter.

Ringde till kundtjänst idag för att försöka välja sittplats, 43 minuters väntetid från Frankrike! Inget svar ännu från guldmailen. Nu börjar jag faktiskt att tröttna!

Det finns säkert saker med högre prio som måste fixas. Man gör saker i prio ordning, inte hur lång tid det tar att lösa dom.
Rena presentationsfel som detta är brukar få ganska låg prioritet. Eftersom jag jobbar i IT-projekt kan jag lite kort beskriva hur det brukar/kan gå till:
  • En bug rapporteras och hamnar hos någon som ska lägga in den i bugrapporteringssystemet och klassificera den. Klassificeringen kan vara allt från Högsta prio (typ systemet ligger nere) till lägsta prio (typ stavfel i en text). Just detta fel hamnar troligen med ganska låg prio. Det finns högst troligen mängder med bugar som har högre prio en denna. Notera att vad vi användare kan tycka vara en viktig bug kan projektet anse vara lågprioriterad och tvärtom - dom har helt andra bedömningsnormer än vad vi har.
  • Rättning av buggen planeras in och tilldelas en utvecklare som ska felsöka och rätta felet - eller bedöma hur mycket jobb som behövs för att åtgärda felet och ev lösningsförslag.
  • Efter rättning planeras den in för systemtest.
  • Efter godkänd systemtest planeras rättningen in i nästa kommande release. Endast vid akuta rättningar brukar man frångå detta och gör en akutfix, men detta är knappast det.
  • Rättningen installeras i produktionsmiljön, verifieras och bugrapporten stängs.
Varför denna byråkrati ? Jo, det handlar om kvalité och säkerhet. Man installerar inte en fix utan att testa att den verkligen löser problemet. Man fixar inte en bug så fort den upptäcks även om den är hur enkel som helst, typ ett stavfel. Det skulle bli anarki till slut och det skulle sluta med totalt systemhaveri till slut.
Indier är dessutom väldigt noga med att följa skrivna regler och inte avvika från dom.

Fast så dåligt som nya hemsidan fungerar kan man ju undra hur bra det egentligen är testat från början...för att inte tala om kvalitén på koden...

/ TT

Tycker förändringarna är bra och de var verkligen nödvändiga. Forumet kommer halvera antalet inlägg för vi slipper nu alla som skriver att poängen dröjer i 3-4 dagar från senaste flygning och att amex poängen dröjer.
Det funktion som inte funkar som jag ser som mest akut är att välja sittplats.
Det går helt enkelt inte förrän man kan checka in om man inte ringer in. Sjukt irriterande. Det funkar dock förmodligen vid köp av biljetter.
Vad är det som inte fungerar ?
Jag har bokat sittplats på 2 av mina bokningar nu. Fungerar alldeles utmärkt och funktionen är klart bättre än på gamla sajten.
Klicka på bokningen, klicka på "Boka sittplats". När man är klar klickar man på "Lägg till i bokningen" högst upp till höger.
Snap_2017.05.23_00h44m25s_001.jpg
Snap_2017.05.23_00h48m14s_002.jpg

/ TT

Jag har bokat sittplats på 2 av mina bokningar nu. Fungerar alldeles utmärkt och funktionen är klart bättre än på gamla sajten.
Klicka på bokningen, klicka på "Boka sittplats". När man är klar klickar man på "Lägg till i bokningen" högst upp till höger.
Visa bifogad bild 64297 Visa bifogad bild 64298

/ TT
Så här blev det sist jag försökte boka en (1) sittplats:
IMG_1548.PNG

Bland annat att boka sittplats på andra flyg än ren sas metall, inklusive SAS code share. Man får gå in på gamla sidan för det.
Dessutom så kan man inte se fare rules på nya sidan, "System Error", jag vill inte boka resor utan att dubbelkolla dessa, så därför får jag gå på gamla sidan för bokningar också. Detta gäller mest för Plus biljetter eftersom jag vill vara helt säker på att inte bli pålurad en "Saver" biljett.
Visning av eurobonus aktivitet är ett skämt..., så det får bli gamla sidan för det också!

Vad som faktiskt GÅR att göra smärtfritt utan att hoppa fram och tillbaka mellan nya och gamla sidan är nog lättare att lista.

Toppen