Senaste nytt

Uppdatering av EBD-prefixet på gång

Jag har pratat ganska mycket med SAS om detta och det är ett rätt stort jobb att genomföra förändringen och det stora jobbet handlar om att det ska synkas med alla Star Alliance/partnerflygbolag och alla övriga partners kopplade till EuroBonus, vilket som sagt huvudsakligen görs hos Star Alliance/Amadeus och inte hos SAS IT.

Det jag vet att de varit rädda för är just att en EBD kommer till Lufthansas lounge i Frankfurt och blir nekad tillträde eftersom Lufthansas system inte fattar att EBD är Star Alliance Gold. Därför hoppade man även den temporära workaround som fanns planerad i vintras eftersom riskerna upplevdes för stora med alla olika system. Börjar det komma rapporter om att folk inte kommer in i lounger framöver kan man nog börja prata fail på uppdateringen, men står det fel på någon EuroBonussida en eller två dagar kan jag i alla fall leva med det.

Blir intressant att höra om någon EBD ska resa framöver och om EBD i så fall kommer upp på boardingkortet. Kommer det upp där kommer det säkerligen också upp på crewns passagerarmanifest.

Är det ändå inte smartare om SAS bara tog bort bokstavsprefixet ur EuroBonus? Det ställer ju bara till med mer problem än nytta.

Är det ändå inte smartare om SAS bara tog bort bokstavsprefixet ur EuroBonus? Det ställer ju bara till med mer problem än nytta.
En gång i tiden fanns prefixen för att hjälpa systemen bekräfta vilken statusnivå man hade när det inte fanns ordentlig uppkoppling mot EuroBonus-databasen, vilket det inte alltid fanns på den tiden (så ja, man kunde göra sig själv till valfri statusnivå i vissa lägen).

De är väl mer överflödiga idag kan jag tänka mig, men den uppdatering som görs just nu ser nog likadan ut oavsett vilket flygbolag det är som beställer uppdateringen. Varken EBD står i kortnumret eller inte är det en ny nivå som måste in i alla system runt om i världen.

Kan ju intyga att EBP *inte* fungerar felfritt trots att det funnits med väldigt länge. Har till exempel aldrig fått det att fungera hos Avis eller Hilton utan fortsatt skriva in EBG under mina perioder som EBP. Dock har det nog börjat fungera bättre hos *A flygbolag, undantaget lounger i Frankfurt då.

Toppen