Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.
Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.
Utifrån utslag HD
"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.
Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.
Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.
För allas kunskap fick jag detta svar från Ticket:
Vi som resebyrå förmedlar köp av flyg, dvs en mellanhand mellan dig som kund och flygbolaget.
Vi har uppfyllt vår tjänst så att säga. Och därefter ska SAS uppfylla sin. Men…under dessa extraordinära omständigheter så kan dom kanske inte göra det.
Vi förmedlar även betalning till flygbolagen och det är således deras villkor som styr då flygbolaget äger transportansvaret.
Om ett flygbolag ställer in resan, så ansöker vi automatiskt om återbetalning, så fungerar det alltid (även under normala omständigheter). Men i vissa fall nu ställer dom inte in flygen, och flygen går tomma utan passagerare. Detta för att flygbolagen inte ska tappa tillståndet att flyga på den linjen.
Vi har full koll på alla bokningar och jag kommer att hålla dig underrättad.
Det blir att betala och vara glad och låta pengarna brinna inne helt enkelt, i framtiden blir det bokningar med SAS direkt även med större grupper.