Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Benz

Medlem
Det vanligaste verkar vara att man själv måste begära en återbetalning. Har haft biljetter hos SAS, Lufthansa, EasyJet och BA på sistone vilka alla krävde en manuell begäran.

Efter ca 4 veckor dök en refund confirmation upp från easyJet och nu är pengarna inne några dagar senare. Helt ok.
Då väntar jag bara på Lufthansa som är inne på sin 3e vecka sedan begärd återbetalning.
 

toer00

Medlem
Efter ca 4 veckor dök en refund confirmation upp från easyJet och nu är pengarna inne några dagar senare. Helt ok.
Då väntar jag bara på Lufthansa som är inne på sin 3e vecka sedan begärd återbetalning.

Samma här, 3 veckor exakt, plus en voucher på 48 tkr fr. Air Canada...
 
Finnair: de ställde in. begärde återbetalning genom hemsidan. Fick mailbekräftelse med svar genomsnittlig väntetid en månad. Fick pengarna till kreditkortet efter en månad. Några dagar innan kontakt med kundtjänst som sa att väntetiden nu var 8 veckor. Oklart I vilken mån de tar återbetalningsärendena i turordning
 

Travel

Medlem
Någon som har erfarenhet av Air Serbia?
Skall flyga Köpenhamn - Belgrad den 1/5, de har ställt in flyg tom 30/4.
Försöker få svar på om de kommer att ställa in och vad som gäller om jag vill avboka, de hänvisar till voucher eller vanlig avbokning och då blir det bara skatterna tillbaka.
Hur länge kan man "hålla" på info om inställt flyg? Skall man vänta och hoppas att de ställer in?
Tacksam för all input.
 

ekf

Medlem
Hur länge kan man "hålla" på info om inställt flyg?
Fram till avgång skulle jag säga, men i vanliga fall så har du rätt till ersättning enligt EU 261/2004 om de ställer in senare än 14 dagar före avgång.. den ersättningen är dock inte aktuell som det ser ut nu.
 

sweflyer

Medlem
Är det någon som har fått tillbaka pengar från Turkish?
-För min påskresa med Turkish (på den tiden var det främst flyg Turkiet till Sverige som var inställda, inte Turkish flygningar generellt) fungerade utmärkt att avboka och pengarna kom direkt
-För min Kristi Himmelsfärdsresa fick jag besked att jag får vänta 60 dagar på pengarna. Inget kul att vänta, men har viss förståelse att kassan kanske inte är den bästa hos dem just nu
Säger en del om hur läget utvecklats på dessa veckor.

Fick också erbjudande om att få Miles&Smiles-poäng, men det var absolut inget attraktivt antal så inget jag ens övervägde
 

Nightfly

Medlem
-För min påskresa med Turkish (på den tiden var det främst flyg Turkiet till Sverige som var inställda, inte Turkish flygningar generellt) fungerade utmärkt att avboka och pengarna kom direkt
-För min Kristi Himmelsfärdsresa fick jag besked att jag får vänta 60 dagar på pengarna. Inget kul att vänta, men har viss förståelse att kassan kanske inte är den bästa hos dem just nu
Säger en del om hur läget utvecklats på dessa veckor.

Fick också erbjudande om att få Miles&Smiles-poäng, men det var absolut inget attraktivt antal så inget jag ens övervägde

Tack! Det är precis över Kristi himmelsfärd som vi har bokat. Ringde du till dem?
 

Mr Basic

Medlem
Aegean airlines.
Enkel ARN-ATH som blev inställd och jag är inte intresserad av voucher.
Ringde (ett måste om man vill ha cash) och sa att jag ville ha ”full refund”. ”NO” sa kvinnan och erbjöd inte ens återbetalning enligt fare rules (-€60).
Nu blir det reklamation via Amex.
 
Toppen