Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

pedantic

Medlem
Det vanligaste verkar vara att man själv måste begära en återbetalning. Har haft biljetter hos SAS, Lufthansa, EasyJet och BA på sistone vilka alla krävde en manuell begäran.
Fick precis ett mail från BA med inställt flyg i slutet av maj, i mailet är det en länk till "Manage my booking"-sidan där det står "The amount you paid to hold this booking will be automatically refunded", men det finns också en knapp "Cancel booking" precis under texten.

@Benz Är det samma upplägg som du fått? Behövde du klicka på "cancel"-knappen för begära återbetalningen?
 

pedantic

Medlem
Jag betalade en biljett LHR-ARN med cash

Den ställdes in,
Ringde in till deras lokala Hong Kong-nummer(bor i HK)
Fick svar efter 2 minuter. Full refund kirrad på 3 minuter
Pengarna åter på amex efter 7-10 dagar

Ringde engelska numret i torsdags, telefonko i circa 50 minuter. Val framma, toppenhjalp och full aterbetalning som landade i mitt konto igar.

Någon som har lyckats med ovan genom att ringa det svenska numret +46 (0)770 110 020 eller +46 850 163 141 som finns listat på BA sajt?
 

Valley

Medlem
Kom nästa steg i återbetalningsärendet.
AXA ber mig nu skicka in allt till Liberty (vilka de nu är) . Får vi se vad som händer
 

ZZZebra

Medlem
Jag har tidigare nämnt att man i bland annat tysk TV återkommande nämner att man anser att regelverket för återbetalning av biljetter bör ändras. Även under söndagen diskuterades detta på tyska nyheter där flera tyska ministrar vill att EU skall ändra reglerna för kontant återbetalning och att det skall vara okej att dela ut en voucher.

Läs t ex detta från Reuters från 7.e april: Regierung drängt Brüssel zu Gutschein-Lösung für stornierte Reisen - Reuters

Ni som inte behärskar tyska kan givetvis använda Google translate och då kan ni bland annat läsa:

on Tuesday three federal ministers to EU Justice Commissioner Didier Reynders. Justice Minister Christine Lambrecht, Economics Minister Peter Altmaier and Finance Minister Olaf Scholz demand that tour operators and travel agencies do not have to pay customers money for canceled trips, but can hand over a voucher. Only if this has not been redeemed by December 31, 2021 will there be a money refund.

The background is that airlines, travel agencies and event organizers are facing financing problems in the face of the collapsing business in the Corona crisis, when they also have to reimburse customers for tickets and bookings.


Om tre ministrar, dessutom med viktiga poster och dessutom från EUs mäktigaste stat, lägger fram detta för EU-kommissionen så misstänker jag att dessa regler (EU261/2004) kan komma att ändras. Sannolikt kommer de få stöd av ministrar även från andra EU-länder, det går även rykten om att vissa regeringar redan gett ett tyst godkännande för detta.

Förhoppningsvis så gäller det bara resor som är inställda nu pga Corona, men när man hör debatterna så finns det även förespråkare inom reseindustrin för andra ändringar som försämrar för konsumenterna. Notera även att man pratar om såväl flygbolag, resebyråer och researrangörer, men är ju omöjligt att sia om det kommer att ändras för alla branscher eller bara bolag av en viss storlek.

Detta är något som jag kommer att ta med i beräkningen när jag lägger framtida bokningar och har drastiskt minskat min lust att chansa med bokningar redan i sommar. Jag kommer att avvakta med privata bokningar tills läget är klarare. I synnerhet om det är med ett bolag som jag inte tror att jag kommer att resa med i närtid eller där jag köpt en billig biljett och för att kunna utnyttja vouchern räknar med att behöva betala en rejäl mellanskillnad. Att få en voucher gör det också svårt att göra en ChargeBack på kreditkortet och går utställaren i konkurs riskerar man att hela beloppet går förlorat.

Om detta diskuterats även i svenska medier så länka gärna. Men med tanke på ovanstående så blir inte jag överraskad om det så småningom kommer ett ok från EU-kommissionen om detta.
 

Homer

Medlem
Jag har tidigare nämnt att man i bland annat tysk TV återkommande nämner att man anser att regelverket för återbetalning av biljetter bör ändras. Även under söndagen diskuterades detta på tyska nyheter där flera tyska ministrar vill att EU skall ändra reglerna för kontant återbetalning och att det skall vara okej att dela ut en voucher.

Läs t ex detta från Reuters från 7.e april: Regierung drängt Brüssel zu Gutschein-Lösung für stornierte Reisen - Reuters

Ni som inte behärskar tyska kan givetvis använda Google translate och då kan ni bland annat läsa:

on Tuesday three federal ministers to EU Justice Commissioner Didier Reynders. Justice Minister Christine Lambrecht, Economics Minister Peter Altmaier and Finance Minister Olaf Scholz demand that tour operators and travel agencies do not have to pay customers money for canceled trips, but can hand over a voucher. Only if this has not been redeemed by December 31, 2021 will there be a money refund.

The background is that airlines, travel agencies and event organizers are facing financing problems in the face of the collapsing business in the Corona crisis, when they also have to reimburse customers for tickets and bookings.


Om tre ministrar, dessutom med viktiga poster och dessutom från EUs mäktigaste stat, lägger fram detta för EU-kommissionen så misstänker jag att dessa regler (EU261/2004) kan komma att ändras. Sannolikt kommer de få stöd av ministrar även från andra EU-länder, det går även rykten om att vissa regeringar redan gett ett tyst godkännande för detta.

Förhoppningsvis så gäller det bara resor som är inställda nu pga Corona, men när man hör debatterna så finns det även förespråkare inom reseindustrin för andra ändringar som försämrar för konsumenterna. Notera även att man pratar om såväl flygbolag, resebyråer och researrangörer, men är ju omöjligt att sia om det kommer att ändras för alla branscher eller bara bolag av en viss storlek.

Detta är något som jag kommer att ta med i beräkningen när jag lägger framtida bokningar och har drastiskt minskat min lust att chansa med bokningar redan i sommar. Jag kommer att avvakta med privata bokningar tills läget är klarare. I synnerhet om det är med ett bolag som jag inte tror att jag kommer att resa med i närtid eller där jag köpt en billig biljett och för att kunna utnyttja vouchern räknar med att behöva betala en rejäl mellanskillnad. Att få en voucher gör det också svårt att göra en ChargeBack på kreditkortet och går utställaren i konkurs riskerar man att hela beloppet går förlorat.

Om detta diskuterats även i svenska medier så länka gärna. Men med tanke på ovanstående så blir inte jag överraskad om det så småningom kommer ett ok från EU-kommissionen om detta.


Hänger direkt ihop med



Lufthansa Bailout Hinges on Refunds for Canceled Tickets


The size of the German government bailout for national carrier Deutsche Lufthansa AG depends on whether or not the airline will
be forced to pay billions of euros in refunds to customers.

If the European Union enforces rules that the company has to issue refunds to passengers who demand them,
that would wipe out much of the airline’s remaining liquidity, increasing the size of the government’s intervention.
 

erc

Medlem
I den administrativa röra vi alla på olika sätt befinner oss i finns det åtminstone en gemensam nämnare: villkoren för återbetalningar är oförutsägbara.

I mitt fall har jag följande nuläge kring en RTW som skulle ha påbörjats den 8 april och avslutats i morgon den 15 april:
- förbetald hyrbil bokad genom British Airways. Avbokades utan min begäran och återbetalning har skett i sin helhet till mitt AmEx.
- betald uppgradering från Economy till Economy Plus med United för ett segment. Återbetalning har skett till mitt AmEx efter dialog med AmEx reklamationsavdelning
- förbetald enkelresa med United (LAX-HNL) har gett mig en voucher (all changes fees waived) och det återstår att se hur lätt det blir att använda den.
- förbetald open-jaw med United (bokad genom Supersavertravel...) är avbokad och refund lär vara på väg till OTA för att sedan återbetalas till mig. Väldigt oklart när detta blir klart.
- förbetald open-jaw med LOT är avbokad och refund ska enligt LOT vara på väg. Väldigt oklart när det blir klart.

Den enda metod jag har är att kolla mitt AmEx-saldo. Hur gör ni andra?
 

pedantic

Medlem
Det vanligaste verkar vara att man själv måste begära en återbetalning. Har haft biljetter hos SAS, Lufthansa, EasyJet och BA på sistone vilka alla krävde en manuell begäran.

Någon som har lyckats med ovan genom att ringa det svenska numret +46 (0)770 110 020 eller +46 850 163 141 som finns listat på BA sajt?

Just denna refund skötte jag dessvärre inte personligen men vad jag fick höra så var det manuellt:)

Uppdatering om den avbokade BA biljetten;
  • Avbokningsmail den 7 april
  • Väntade 14 dagar utan nån retur till kortet
  • Ringde BA på svenska nummeret +46 (0)770 110 020 den 21 april, fick utan problem "Full refund", bekräftelse mail kort efter telefonsamtalet
  • Pengarna tillbaka 22 april SAS Amex Elite kortet
Lite omständigt att man behövde ringa in, men snabbt hanterat när jag väl hörde av mig till BA, precis som i @Benz:s fall.
 
Toppen