Senaste nytt

Uber och Lyft i USA - hur gör ni med dricks?

lillemannen

Medlem
Nu har jag inte jättemånga referenser men vilka arbetsgivare skulle acceptera dricks på reseräkning? Känns som skattmasen skulle gå i taket av detta, för att inte tala om de mindre moraliskt försvarbara möjligheterna som ges för den kreative att ta %-en.
Dricks är inte avdragsgiltigt. Man bokför detta som ej avdragsgiltigt på ex konto 6992 så blir det inga problem med skatteverket vid rimliga %
Vad som är rimliga % låter jag vara för var och en.
 

LarsCph

Medlem
Jag gir 20% alltid om inte något har varit fel, båda privat och på jobbresor. Anställt hos amerikansk förtag, och ja jag får alltid dricks återbetalat via reseräkning när det är en jobbresa utan någon frågor.
 

palmen

Moderator
Palmen tror dock du har fel ändå, texten du bifogade står det (Change a drivers rating)

Denna text däremot är (Change a passengers rating) vilket står klart o tydligt nej.

Var i denna text står det drivers rating?
Antingen är det jag som inte kan läsa engelska eller så blandar du ihop rider/driver.

Onekligen verkar det finnas 2 sidor hos Uber som säger emot varandra.

I want to change my rating for a rider​

Everyone deserves and appreciates receiving a fair and accurate rating.

If you'd like to change the rating you gave a rider, please let us know here. We'll update the rider's rating for this trip.

Please note that we cannot change your rating that the rider gave you on this trip nor insert a rating scheme for each cancelled trip
 

sembl

Medlem
Jag dricksar runt 10-15 procent. Uber och lyft tar allt mer av kakan och man ser en tydlig trend i NYC iaf att det börjar bli färre förare och dyrare då de tjänar allt mindre.
 

Homer

Medlem
Jag dricksar i princip alltid oavsett land. I USA har jag alltid gjort det, och i resten av världen gör jag det sedan en tid tillbaka efter att ha läst så många artiklar om hur Uber satt sina förare i väldigt prekära situationer (eftersom Uber sätter priset). I många lägen är priset alldeles för lågt så det kräver ingen masterexamen för att räkna ut att det inte går ihop.




Uber har höjt priserna och tar dessutom en större andel, i gengäld får chauffören dricks, som långt ifrån alla ger i synnerhet med amerikanska mått.

Blir nästa steg att priserna anpassas baserat på kundens betalningsvillighet och hur lite ersättning chauffören kan tänka sig att acceptera för att köra?


Uber is in an ideal position to practice what economists call first-order price discrimination — that is, charging each customer prices based
on their known willingness to pay and setting each driver’s pay based on their known willingness to serve.
The resulting upside potential of such price discrimination is enormous, and the opportunity (massive data + AI algorithms + upfront pricing policies)
and need (growing investor pressure for near-term profitability) to exploit it is urgent.

Uber has historically denied (without evidence, of course) that they in any way set prices or pay based on individual passenger or driver characteristics.
However, their recent tactics de facto promote a race-to-the-bottom in driver pay by operating a bidding process on their driving app where competing drivers have literally seconds to accept low pay offers (usually after Uber’s initial low pay offer to a specific driver was rejected).
Anecdotal evidence also suggests that Uber may be using similar tactics to set and revise passenger fares,
lowering them only if a passenger rejects its initial higher price offer.

 

igelkotten

Medlem
Uber har höjt priserna och tar dessutom en större andel, i gengäld får chauffören dricks, som långt ifrån alla ger i synnerhet med amerikanska mått.

Blir nästa steg att priserna anpassas baserat på kundens betalningsvillighet och hur lite ersättning chauffören kan tänka sig att acceptera för att köra?


Uber is in an ideal position to practice what economists call first-order price discrimination — that is, charging each customer prices based
on their known willingness to pay and setting each driver’s pay based on their known willingness to serve.
The resulting upside potential of such price discrimination is enormous, and the opportunity (massive data + AI algorithms + upfront pricing policies)
and need (growing investor pressure for near-term profitability) to exploit it is urgent.

Uber has historically denied (without evidence, of course) that they in any way set prices or pay based on individual passenger or driver characteristics.
However, their recent tactics de facto promote a race-to-the-bottom in driver pay by operating a bidding process on their driving app where competing drivers have literally seconds to accept low pay offers (usually after Uber’s initial low pay offer to a specific driver was rejected).
Anecdotal evidence also suggests that Uber may be using similar tactics to set and revise passenger fares,
lowering them only if a passenger rejects its initial higher price offer.


Intressant. Faktum just nu dock är att det inte finns någon tillgänglighet av Uber-bilar i London, det tar nästan alltid 10-20 minuter och i många fall får man ingen bil alls. Om nästa steg är att priserna sätts baserat på vad jag är villig att betala så är det väl okej - jag väljer redan nu en vanlig London-taxi över uber pga tillgänglighet men även ibland pris (vid ex surge). Uber agerar ju inte ensamt på marknaden.
 
Toppen