Senaste nytt

Uber och Lyft i USA - hur gör ni med dricks?

Tror nästan alla har 4.5-5 i betyg så ganska irrelevant o säga det. Sedan tror jag dricks inte har med betyget o göra utan förarna först ger dig betyget sedan får dom reda på om du har dricksat eller inte.

Dricksar man dåligt så är det vanligt att förarna hämnas på olika sätt. När masktvånget fanns gillade de att rapportera en för att inte ha använt mask om man inte dricksade tillräckligt.

Tror nästan alla har 4.5-5 i betyg så ganska irrelevant o säga det. Sedan tror jag dricks inte har med betyget o göra utan förarna först ger dig betyget sedan får dom reda på om du har dricksat eller inte.
De kan uppdatera en rating i efterhand mig veterligen så det kan absolut spela roll.

Drivisar aldrig hemma, men enligt standard i USA.

Det jag ogillar mest med detta förfarande är när man åker i tjänsten och måste redovisa precis på kvittot, med andra ord förväntas du som privatperson subventionera tips.

Det jag ogillar mest med detta förfarande är när man åker i tjänsten och måste redovisa precis på kvittot, med andra ord förväntas du som privatperson subventionera tips.
Fast du får ju ett nytt kvitto inklusive tips. Så det är ju fortfarande mycket bättre ur det perspektivet än "old style" taxi tur med tip i cash. Och kvitto kan ju då ofta fortfarande vara ett visitkort med handskrivet belopp...

Fast du får ju ett nytt kvitto inklusive tips. Så det är ju fortfarande mycket bättre ur det perspektivet än "old style" taxi tur med tip i cash. Och kvitto kan ju då ofta fortfarande vara ett visitkort med handskrivet belopp...
Nu har jag inte jättemånga referenser men vilka arbetsgivare skulle acceptera dricks på reseräkning? Känns som skattmasen skulle gå i taket av detta, för att inte tala om de mindre moraliskt försvarbara möjligheterna som ges för den kreative att ta %-en.

Nu har jag inte jättemånga referenser men vilka arbetsgivare skulle acceptera dricks på reseräkning? Känns som skattmasen skulle gå i taket av detta, för att inte tala om de mindre moraliskt försvarbara möjligheterna som ges för den kreative att ta %-en.

De som är vana vid att de anställda raser till USA.

Däremot inte dricks som du lämnat som cash såklart. Och det kan bli svårt med tex restaurang om du dricksar vid betalningen men det inte står med på kvittot (utan tex bara på kreditkortsdelen).

Men just ett Uberkvitto där det står så tydligt har jag aldrig haft problem med.

(sedan håller jag 100% med om att deras system är helt vansinnigt, men det är ju en separat fråga..)

• Gilla
Reactions: hco
Spelar betyget ngn roll om man får en bil? Jag tänker att visst någon kanske nekar en med 3 i betyg.
Jag tänker att betyget sätts innan man lämnar dricksen. I de få fall jag dricksar så sker det en stund efter.
I värsta fall om betyget blir katastrof får man väl skapa ett nytt konto?

Toppen