Jag är en frekvent uberanvändare, började att använda tjänsten i NYC förra året. Det var precis i början av deras lansering där vilket innebar att priset till och med var billigare än taxi. Det var inte sällan en svart Escalade SUV som kom och plockade upp mig, med en trevlig chaufför som kom ut och öppnade dörrarna. I bilarna finns vatten och dom är alltid nytvättade och rena inuti.
Vid min sista resa till NYC 2012 så hade Uber höjt priserna radikalt vilket innebär att nivån nu låg på nästan det dubbla mot en taxi. Detta gjorde att jag använda tjänsten mer sällan, stod jag på gatan och skulle någonstans valde jag att vinka in en taxi istället för att beställa en uberbil. Däremot använde vi i princip alltid Uber när vi skulle transportera oss till eller mellan nattklubbar på kvällarna/nätterna. Jag åkte också uberbil till Newark vid ett tillfälle, denna resa gick på 80 dollar.
Uber smyglanserade i Stockholm i förra veckan och jag har sedan dess hunnit med 5 resor. Bilarna är nästan uteslutande Volvo S80 bilar eller Mercedes S-klass. Priset ligger just nu ungefär som Taxa 3 på Taxi Stockholm, kvällar och helger innebär det att en resa hem med en Uberbil till och med blir billigare för mig än en Taxi Stockholm. Dock finns inga fastpris vad jag sett så jag skulle nog inte välja en Uber för transfer till och från Arlanda i dagsläget.
Tillgången på bilar är god dagtid, jag ser allt som oftast upp till 5 lediga bilar i centrala Stockholm. Jag var dock ute en sväng igår kväll och planerade att ta en Uber hem ifrån Rose på hamngatan, detta skulle visa sig omöjligt då det under de 15 minuterna jag frekvent tittade på appen inte fanns någon bil tillgänglig, detta var kring 01. Men när jag vid ett tillfälle pratade med en chaufför så sa att han tyckte tillgången och efterfrågan på bilar var perfekt, det var sällan han hade en körning mer än 5 minuter bort. Så detta kanske bara var en engångsgrej.
Samtliga mina resor i Stockholm har varit mer än tillfredsställande. Trevliga chaufförer, rena bilar och utmärkt servicenivå vid samtliga tillfällen. Jag saknar dock vattnet i bilen, något som just nu enligt uppgift upphandlas av Uber gentemot en vattentillverkare. Vid ett tillfälle glömde chauffören att slå igång resan, vilket resulterade i att jag blev debiterad för minimumavgiften (90

. Chauffören rapporterade detta till Uber och då skulle man ju kunna tro att de vill dra mer på mitt kort för nämnda resa, men döm av min förvåning när jag 5 minuter efter avslutad resa får ett mail från deras kundtjänst där de säger att jag
får 100:- till godo som ursäkt för strulet!
Men det absolut bästa med deras tjänst är att man slipper krångla med kortbetalningen. Det är inte sällan jag hamnar i en situation där jag är försenad till ett möte, varje minut blir då dyrbar. Det finns i ett sådant läge inget som är så frustrerande som en krånglande kortmaskin, något som man slipper helt med Uber. Hoppa in och hoppa ur, kvittot med detaljer om färden kommer efter någon minut på mailen. Extremt smidigt!
En intressant diskussion blir självklart hur ekonomin ska gå ihop för åkarna. Dessa bilar abonneras normalt primärt av bank och finansfolk för transport mellan möten och flygplatser. Vissa åkare är också anslutna till SOS International, en tjänst försäkringsbolagen använder för transport av skadade personer som flugits hem efter olycka utomlands. Åkarnas normala timpenning ligger då runt 900:- och minsta debitering är en timme per gång. Just nu under lanseringen får åkarna betalt per timme direkt av Uber, de tjänar alltså sina pengar oavsett hur många körningar dom gör. Men jag har svårt att se att de senare skulle kunna få ekonomi på bilarna (i alla fall Mercedesbilarna) om priserna ska ligga på den låga nivå dom gör idag.
Jag tror därför vi kan räkna med en prishöjning i ett senare skede men fram tills dess väljer jag en Uberbil framför en taxi alla dagar i veckan!