Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Vet nagon exakt vad skillnaden mellan uberX och UberPop ar? Vet inte hur det fungerar i Sverige, men har i Melbourne ar uberX i princip for "vem som helst" (e.g.20-arig student i en Toyota Corolla) medan Uber Black ar limo service med kostymkladd chauffor. Fran vad jag har last till mig sa verkar UberPop likvardigt med uberX. Vad ar skillnaden?

UberX är Toyota prius eller motsvarande bilar. Inga kostymklädda chafförer, ingen som öppnar dörren åt dig. Det är ett lågt pris (jämförspris 199) som tar dig från A-B.

Uberpop är privatpersoner i sina egna bilar som fungerar som taxi. Dessa är så klart godkänd av uber. Fast just betyder vet jag inte.

Uberx = legitimerade taxichaufförer med enklare bilar, typ Golf kombi och Prius

Uberpop = Privatpersoner i sina egna bilar, ofta små typ Kia Picanto eller Chevrolet Aveo. Vansinnigt billigt (jfr 129 kr)

Okej, då skiljer sig uberX här i Australien från det i Sverige. UberX här är privatpersoner utan taxileg i sina egna bilar, dvs samma som UberPop i Europa. Har förmodligen med lagar att göra.

Provade idag Uber POP i Göteborg. Reser ganska ofta med Uber Black, men då det inte fanns några bilar tillgängliga valde vi att idag prova POP. Har tidigare varit tveksam till konceptet med att förarna inte har taxiförarleg men blev mycket positivt överraskad då en mycket trevlig förare dyker upp med en Mercedes E-klass årsmodell 2014. Mycket fräsch bil och kändes som "riktig taxi". Dessutom snorbilligt. En resa på 3 km som tog 10 minuter kostade totalt 56 kr! Kommer nog testa konceptet vid fler tillfällen, men man får nog vara uppmärksam på att kvaliteten kan variera något.

UberX är Toyota prius eller motsvarande bilar. Inga kostymklädda chafförer, ingen som öppnar dörren åt dig. Det är ett lågt pris (jämförspris 199) som tar dig från A-B.

Uberpop är privatpersoner i sina egna bilar som fungerar som taxi. Dessa är så klart godkänd av uber. Fast just betyder vet jag inte.
Uber pop är svarttaxi

Uber pop är svarttaxi
HHmm....kort koncist första inlägg utan att tillföra något alls. Troll?

Definitionen av svarttaxi är att det är skattefiffel, oförsäkrat, outbildat och olagligt.

Uber Pops bilar är försäkrade för både bil, förare och passagerare.
Uber Pops förare utbildas av Uber (inte samma som Taxilegitimation men dock utbildade)
Uber Pops idé är än så länge inte ansett vara olagligt i Sverige, men jag gissar att det säkert kommer att prövas framöver.
Uber Pops förare använder Ubers infrastruktur med kortbetalningar vilket gör att varje transaktion är spårbar. Och om man bestämmer sig för att skattefiffla trots detta är ju den föraren korkad då allt kommer att redovisas och granskas. Men det är väl som med den vanliga taxibranschen, rötägg finns överallt!

Så definitionen av svarttaxi är definitivt inte uppfylld enligt mitt sätt att se på det @Helen och vill du tillföra diskussionen något så får du nog komma med mer än bara fyra ord!

Toppen