Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Uber har nu smyglanserat UberPOP i Stockholm och Göteborg, som kortfattat innebär att personer utan taxileg kan köra för Uber, och att du kan åka "taxi" i en privatpersons bil till lågt pris.

Har inte sett något om det än i gammelmedia, men taxiförbundet lär bli skogstokiga...

Oj, om taxiförbundet och transport kan mobilisera lär detta vara något som kan få igång både åkare och förare.

Har försökt räkna lite på hur UberPop ska gå ihop ekonomiskt för förarna och får inte helt ihop det...

Jag tror inte att det handlar om "samåkning" som Uber försöker få det att låta som, utan att det handlar om privatpersoner som leker taxi. Låter orimligt att jag i Uberappen den minut jag vill åka ska kunna hitta någon annan som ska åka precis samma sträcka.

Om vi då räknar på det som taxi:
*UberPOP har ett jämförpris på 117 kr (!) (10 km som tar 15 min)
* Lyckas chauffören klämma in 2 sådana resor per timme (d.v.s. 50% framkörningstid och dötid) blir timintäkten 234 kr
* Uber tar 20% i provision (enligt UberX-chaufför, antar här att det är inkl 6% moms), anta att bilen kostar 30 kr/mil. Kvar är då 127 kronor.

Föraren har alltså 127 kronor kvar före sociala avgifter per timme...

För att kalkylen ska gå ihop och man ska kunna få en timlön på säg 150 kr/h (200 kr före sociala avgifter, motsvarar lön på 24 000 kr/mån före skatt) så måste man göra något/allt av:
* Få ner dötiden och framkörningstiden ordentligt
* Få ner milkostnaden
* Köra på nätter när Uber kör sin "surge pricing" - typ hem från Stureplan på helger

Det är inte meningen att föraren ska få ihop det ekonomiskt med UberPop, det är en samåkningsapp!
Jag är tveksam till att det är det, snarare att Uber kallar det för det för att klara kritiken som kommer komma från taxinäringen.

Tänk dig själv: Du står nu vid Kista Science Tower, ska till Djurgårdsbron, hur stor är sannolikheten att det just nu finns någon annan som står där och väntar på att köra den sträckan, har enskild firma och godkänts av Uber och vill plocka med dig?

0% skulle jag säga, kanske finns någon som inte är Uberreggad som åker nu, eller någon som är reggad som en kvart ska från Kista Galleria till Stadion, men det är en annan sträcka...

Tillägg: UberPOP kostar c:a 330 kronor Stockholm-Arlanda och 230 kronor Göteborg-Landvetter (mätt från respektive centralstation. Inte fast pris så när det är köer kan det bli betydligt dyrare!

Jag är tveksam till att det är det, snarare att Uber kallar det för det för att klara kritiken som kommer komma från taxinäringen.

Vill man köra för Uber så kör man Uber och får mer betalt. Varför köra för UberPop om du ska köra på heltid? Finns ingen login. UberPop är en samåkningstjänst.

För egen del så tror jag mer att den kan ersätta delar av kollektivtrafiken. Säg att du bor ute i en förort och åker kollektivt till jobbet. Då kanske du har ett antal hundra meter till pendeltåget och sedan måste du byta till buss/tunnelbana för att sedan promenera ett par minuter till jobbet. Om du då har en UberPOP-användare som bor någorlunda i närheten och som jobbar ungefär samma tider, så kan denne ta en omväg på någon kilometer och hämta upp dig utanför dörren och köra dig till dörren på din arbetsplats. Bilägaren får en slant för utförd tjänst.

Alltså mer utav en pendlingstjänst än en taxi-liknande tjänst. Det är klart att det kommer att finnas personer som kommer att åka runt och leka taxi, men tror inte att det blir så många. Förtjänsten, som du skriver, är för dålig

Vill man köra för Uber så kör man Uber och får mer betalt. Varför köra för UberPop om du ska köra på heltid? Finns ingen login. UberPop är en samåkningstjänst.

Antar att du menar ingen logik? Logiken till att köra för UberPOP istället för UberX eller vanligt taxibolag är att du inte behöver investera i en taxilegitimation eller i en taxiregistrerad bil (med vad det innebär för försäkring o.s.v.). Du behöver inte heller anställas av en befintlig åkare och köra de tider du åläggs utan kan välja själv.

Jag vidhåller att jag tror att UberPOP kommer blir "vit svarttaxi" till dess att taxibranschen stoppar det. Jag har själv inga moraliska betänkligheter kring att använda det, tvärtom ska jag försöka prova ikväll för att se hur det funkar! Just nu finns det tre bilar lediga i Stockholm C.

@Bergling - intressant input, men om det nu finns någon man kan pendla med - varför låta Uber ta 20% av det du betalar [och de 50% som staten tar i skatt...] när man istället kan göra upp direkt med den personen?

• Gilla
Reactions: Pho
@Morgan Tja, om man bara utnyttjar det någon enstaka gång, är det väl smidigt. Inte alltid man har kontanter på sig heller. Men det kan ju bli så att man så att säga kör UberPOP ett par gånger och sedan om intresse finns "gör upp" utanför Uber. Tror nog ändå att det är för dåligt betalt för att det skall gå att livnära sig. Såvida man inte kan tanka "gratis" diesel på någon bondgård.

Toppen