Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Måste varit något fel just då?!, jag har använt uber säkert 100 gånger i London och aldrig stött på något liknande, Är du hundra på att bilen blev beställd? såg ni en bild längst ner på skärmen med bild på föraren, hans rating, biltyp och reg nr? Isåfall är bilen bokad på dig och ingen annan får den. Du kan ju även ringa/smsa föraren från appen och fråga vart han är.

Lite OT då det handlar om Uber i London, men ändå...

När jag och några till skulle "hem" till LHR efter BA-eventet häromveckan, så bestämde vi oss för att testa Uber. Vi hade givetvis laddat våra konton med rabattkoder som skulle göra resan riktigt billig. Lite efter 23 beställdes därför två bilar till pubben där vi ätit. Appen angav att det skulle ta ca 8 minuter för vår bil att komma.

Efter 15 minuter började vi fundera på var bilen höll hus. När man kikade i appen så stod det nu ca 12 minuter som väntetid men vi kunde se en bil på väg åt vårt håll. Tyvärr visade det sig att allt bara var båg. Den bil som såg ut att vara på väg till oss kom aldrig fram, det var som att den bara stod still på ett ställe.

Vi väntade i dryga 45 minuter innan vi helt enkelt gav upp och tog en vanlig taxi. Klar besvikelse. Jag har full förståelse för att de inte har jättemånga bilar och att de inte exakt kan förutse när de kan hämta, men det vi var med om känns helt oacceptabelt. Jag har inte haft tid att skriva till dem, men det står på att-göra-listan.

Nej, vi var två stycken som oberoende av varandra försökte beställa och ingen av oss fick någon bil. Jag hade aldrig använt Uber tidigare, så jag visste inte hur det skulle se ut. Såg inga uppgifter om förare eller liknande, så det är ju möjligt att det blev något fel. Men isåfall är det en seriös UX-bugg i deras system imho.

Då kan ni inte ha beställt bilen. När appen startas så ser man i "vänteläget" en svart ruta med hur lång tid det beräknas att ta för en bil att komma till där man är. Klickar man på rutan så kommer du till "beställ" uber, där ser du vilket kreditkort som kommer att belastas och om du vill mata in någon erbjudande kod. Efter det kommer en blå skärm där det står beställer uber, efter det kommer det upp en bild på föraren med info om bil etc och hur lång tid det beräknas ta och om du vill kontakta förare, samt att du får ett sms som säger att din uber är på väg.

Jag fick ett SMS med en verifieringskod jag skulle mata in, vilket jag gjorde. Men mer än så fick jag inte.

Eftersom de inte har någon bra förklaring av hur processen går till i appen, så är det ju svårt att veta hur det ska funka.

Efter verifieringskoden måste man skicka en beställning. Står i nån faq någon stans, tråkigt att ni inte fick till det, det är en grym tjänst. Du får prova i Stockholm eller nåt. Men nu när du är verifierad ska det inte vara några problem.

Jag fick ett SMS med en verifieringskod jag skulle mata in, vilket jag gjorde. Men mer än så fick jag inte.

Eftersom de inte har någon bra förklaring av hur processen går till i appen, så är det ju svårt att veta hur det ska funka.
Detta hände mig första gången jag skulle använda dom. Du har bara verifierat ditt telefonnummer och inte beställt en bil.
Hur dumt som helst.

Någon som vet om de planerar eller finns i fler städer än Stockholm? Deras blog är inte uppdaterad sen i maj?

du menar fler än dessa städer?:

North America

Atlanta
Baltimore
Boston
Charlotte
Chicago
Dallas
Denver
Detroit
Hamptons
Honolulu
Indianapolis
Los Angeles
Mexico City
Minneapolis
New York City
Orange County
Philadelphia
Phoenix
Providence
Sacramento
San Diego
San Francisco
Seattle
Toronto
Washington D.C.

Europe, Middle East & Africa

Amsterdam
Berlin
Cape Town
Dubai
Johannesburg
London
Lyon
Milan
Munich
Paris
Rome
Stockholm
Zurich

Asia Pacific

Bangalore
Melbourne
Seoul
Shanghai
Singapore
Sydney
Taipei

• Gilla
Reactions: Gus
Har sett en del reklam ute på gatorna. På Manhattan är den riktad till kunder men i Queens är reklamen riktad mot förare.
För min egen del är Uber för dyr för att ta mig till flygplatsen. Yellow Cab är billigast i dagsläget från flygplatsen($23) och en car service($25) till.

Toppen