Fick just detta i min email - synd helt klart synd...
Jag lyckas inte utläsa vilken typ av tillstånd som krävs för att de ska kunna fortsätta med deras verksamhet. Taxilegitimation?
Fick just detta i min email - synd helt klart synd...
– Vi har inte haft kontakt med Uber över huvud taget. Det som hänt är att två företag som kör för Uber ansökt om och fått avslag på dispens för taxameter, vilket det är lag på att ha i en taxi. För att få dispens krävs enligt lag sedan 1998 synnerliga skäl, och med det menas enligt ett regeringsbeslut till exempel transport i samband med statsbesök, säger Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen.
- Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen
Hej Arvid,
Det har varit fullt upp här på kontoret och vi är överväldigade av det starka stöd vi fått från er. Över 2400 personer har under de senaste 24 timmarna skrivit under Ubers namninsamling. Tack och åter tack (!) för att ni hjälper oss se till att beslutsfattare får upp ögonen för detta. Snälla fortsätt med det!
Dela namninsamlingen med dina vänner här.
Uppföljning från föregående blogginlägg:
1) Ubers motto är "Everyone's Private Driver" - vi vill ge ALLA möjligheten att få en privatchaufförsupplevelse.
2) Alla Uberförare i Stockholm har de tillstånd och försäkringar som krävs för att köra vanlig taxi.
3) En stor andel av Uberförarna har dispens för att köra utan taxameter och prisdekaler - i tillägg till deras vanliga taxitillstånd.
4) En andel av Uberförarna har idag ännu inte fått en dispens beviljad av Transportstyrelsen. De har blivit nekade då Ubers kundbas inte uppfattats kvala in under kriterierna för synnerliga skäl*.
5) Ubers kunder vill ha ett smidigt, modernt och säkert transportalternativ utan prisdekaler och taxametrar.
6) Vi tror att en bidragande faktor till det motstånd Uber möter beror på okunnskap om Ubers tekniska plattform tillsammans med ett gammalt och omodernt regelverk som behöver uppdateras.
7) Om Transportstyrelsen ger Uberförare den dispens de behöver kan Uber fortsätta finnas och utvecklas i Stockholm.
Lagen och ansökningsprocessen hos Transportstyrelsen:
Ansökningar för dispens ska skickas till Transportstyrelsen där tillsynsmän bedömmer huruvida kunderna till de som ansöker passar in under någon av kategorierna listade nedan - om de anses passa in ska dispens ges ut. Lagen instiftades -98.
*Synnerliga skäl:
statsbesök och liknande händelser
annan representation
företag som utnyttjar hyrbilar som ersättning eller komplettering till så kallade direktionsbilar
utländska turister som efterfrågar en hyrbil med en språkkunnig förare och mot betalning i särskild ordning
vissa samhällsbetalda persontransporter
Slutligen:
Vi tycker att alla ska få ha tillgång till ett smidigt, modernt och säkert transportalternativ. Uber har under två och ett halvt år kunnat erbjuda detta i över 30 städer runt om i världen - varav Stockholm är den första staden i Norden.
Transportstyrelsen måste möjliggöra att Uber kan stanna i Stockholm.
Uber är en uppskattad tjänst med starkt stöd från tusentals nöjda kunder
Uber är ett modernt, säkert och elegant transportalternativ
Uber gör Stockholm till en bättre stad
Berätta varför just DU tycker att Uber ska få finnas kvar i Stockholm:
Twittra till dina vänner: Tweet #UberSthlmLove