Senaste nytt

Tvinga SAS att få till en fungerande prio boarding

En simpel fråga: skulle det inte gå att programmera maskinen som läser av boardingkorten så att den tjuter och blinkar rött om man försöker boarda för tidigt? När alla som gör anspråk på prioboarding har passerat kan gatepersonalen bara trycka på en annan knapp och öppna för att att den accepterar alla boardingpass. På samma sätt kunde man i förekommande fall programmera den till att först bara acceptera vissa stolsrader.

Enkelt sätt att lösa problemet, tycker jag. Eller är det tekniskt svårt?

En simpel fråga: skulle det inte gå att programmera maskinen som läser av boardingkorten så att den tjuter och blinkar rött om man försöker boarda för tidigt? När alla som gör anspråk på prioboarding har passerat kan gatepersonalen bara trycka på en annan knapp och öppna för att att den accepterar alla boardingpass. På samma sätt kunde man i förekommande fall programmera den till att först bara acceptera vissa stolsrader.

Enkelt sätt att lösa problemet, tycker jag. Eller är det tekniskt svårt?

Ser framför mig när det blir datorstrul, alt någon som ändå börjar bråka med att han ändå stod i kön och borde släppas in bara, så det ändå blir det muntliga som kommer avgöra. Lite anknyter väl detta till hur det blir om man har en medresenär och själv är prioboardare. Enklast är väl att få fram en kulturförändring där det är så insmort att ingen ens försöker bryta mot prioboardingen. Eller ta bort den helt..

Sitter precis på SK024 ARN-UME.
Korrekt upprop om boarding 20 sekunder EFTER gate öppnades. Sen - som vanligt - ingen bryr sig, ingen som kollar boardingkort. Fan, vad dåligt.
Sen är det även ingen seatblock idag för mig som EBG och med plusbiljett.

Sen är det även ingen seatblock idag för mig som EBG och med plusbiljett.
Det är väl ingen garanti att man får seatblock, varken som pax i Plus eller som pax med EBG.
Det som läggs in är väl en soft seatblock som kan overridas av folk med status EBG och högre?

Sedan kan man tycka att det borde vara en hård (i systemet) block i pluskabinen förutsatt att det är fysiskt möjligt att skapa fler plusrader totalt sett.

Sedan kan man tycka att det borde vara en hård (i systemet) block i pluskabinen förutsatt att det är fysiskt möjligt att skapa fler plusrader totalt sett.
Detta var en av sakerna jag tog upp med Richard Gustafsson (SAS VD), på Pandion/Diamond-eventet före sommaren. Man märkte att han blev uppriktigt förbannad när han fick höra att det är så ibland. Jag var lite tjurig, för jag bara dagar innan suttit svintrångt i plus, medan det var massvis med lediga mittsäten i Go.

Back on topic dock... idag har jag 2 flighter med SAS, så vi får väl se hur deras prioboarding funkar. :)

Nu får jag väl diverse skit kastad på mig igen men jag måste lätta hjärtat och ge min syn.

Denna tråd symboliserar egentligen allt det som gör att gamla användare lämnar siten. "Tvinga SAS att få till en fungerande prioboarding"? Ingen tvingar er att resa med SAS. Ni kan välja att flyga andra bolag, eller ni kan välja att byta jobb om er resepolicy dikterar SAS.
Dessutom, det som verkar vara det viktigaste för er vid prioboarding är att få plats med carry on. Om SAS fixar prioboarding så löser det inte problemet med carry on. Det vore väl istället bättre att alla, inklusive de med cornflakesguld såväl som med full fare F, håller sig inom tillåten carry on limit - både avseende antal, vikt och mått.

Nej BC.se är inte var det var för många år sedan. Det är trist, speciellt när även vissa moderatorer börjar håna medlemmar som besitter mycket fakta. (nej, jag syftar inte på mig själv)
Det fanns en tid då man slapp förtal och medvetna "citeringar" där ursprungstexten var ändrad för att ställa någon annan i dålig dagar.
Det fanns en tid då personliga påhopp inte existerade.
Det fanns en tid då BC.se var orange och utstrålade glädje och förväntan.
Det fanns en tid då grundarna hade tid och intresse att svara på e-mail och var involverade i diskussioner.
Det fanns en tid då nya medlemmar inte lekte forumpolis i tid och otid.
Det fanns en tid då man kunde flyga F med miles från US Airways i princip varsomhelst för under 10,000 SEK inkl. skatter och avgifter.
Det fanns en tid då man strängt förnekade en inre cirkel, för att sedan göra det motsatta. För övrigt var det väl ungefär då som saker och ting på riktigt började förändras, när distanseringen "vi och och dem" blev som tydligast. Det var då det började gå snett.

Jag inser att dessa tider är förbi, och antagligen kommer de aldrig igen.

Men det finns även mycket positivt med siten. Men ett rätt uppväger oftast inte ett fel. Som alla vet kan det ta år att bygga upp något men det kan raseras på ett ögonblick.

Men jag ber er alla, förstör inte siten. Vårda de gamla traditionerna och välkomna de nya medlemmarna i samma anda som för fyra år sedan.

Och där gick mailet iväg till SAS.
Svar kom 07:12 imorse, imponerande! Frågan är om det är ett standardsvar eller ej, hur som helst så har jag skickat uppföljningsfrågor.

Hej bnr

Tack för ditt mail.

Som det ser ut just nu så har vi problem med prio boarding och vi är medvetna om detta. Vi jobbar på att uppdatera boarding systemen så den känner av skillnaden på de som har status och inte, samt vilken typ av biljett Go/Plus.

När boarding startar så ska självklart de som har Plus biljett eller Gold/Diamond status boarda först och ett utrop ska göras angående detta, men det händer att statuslösa resande i Go går fram och boardar ändå (Kanske inte hört utropet). Automaten kommer idag att visa grönt för denna passagerare och biljetten får status boarded. När vi fått igenom våran uppdatering som vi vill så kommer boarding systemet att känna av att passageraren inte har någon prio status eller Plus biljett och kommer då istället att visa rött.

Uppföljningsfrågor
Hej,

Tack för det snabba svaret. Rent spontant låter det väldigt lovande.
Risken att det blir rörigt vid en "traditionell" gate kvarstår dock. Har ni tittat på att sätta upp band/fållor på samma sätt som vid gate 17 på GOT? Förutsatt att banden/fållorna respekteras så är de ett bra sätt att separera olika pax.

Två frågor om den kommande ändringen
1. När planerar ni att detta är infört i "produktion"?
2. Vad händer om jag som EBG eller högre har en statuslös vän på samma PNR? Idag kan man, även då prioboarding tillämpas, av naturliga skäl ta med sig vän/sällskap som är statuslösa (inte bara hos SK utan har gått bra med andra Star Alliance carriers också). Det är väldigt bra att detta går.

Tack!

Denna tråd symboliserar egentligen allt det som gör att gamla användare lämnar siten. "Tvinga SAS att få till en fungerande prioboarding"? Ingen tvingar er att resa med SAS. Ni kan välja att flyga andra bolag, eller ni kan välja att byta jobb om er resepolicy dikterar SAS.
Du får såklart ha dina åsikter, däremot så har jag aldrig förstått ditt argument ovan. Det är ju som att säga att man aldrig har rätt att klaga / föreslå förbättringar, istället skall man rösta med fötterna och helt sonika ändra sitt egna beteende och flyga med ett annat bolag / byta jobb. Det är väl jättebra att man i det här fallet vill hjälpa SAS att bli bättre?

Det mest humoristiska är att du sen fortsätter med att lista allt som är fel med BC. Varför är det ok att göra men du tycker det är fel att påpeka fel hos SAS? Lika lite som någon tvingar folk att flyga med SAS så tvingar någon dig att hänga på BC (eller är det Martins nya jobb?)

Toppen