Turkisk Airline business class besvikelse

bitte

New member
Hört positiva omdömen men stor besvikelse Från Arlanda till Phuket via Istanbul. Första delsträckan gammalt plan och maten liknade

den som serverades för 10 år sedan i turistklass ( Serverades i en skål med brända kanter med någon köttröra) . Turkisk bubbel som de sa var champagne . Viner i klass med boxvin. Väl i Istanbul snygg lounge men inga fast track . Vid boarding alla samtidigt i en enda röra till samma buss. Ombord är komforten långt ifrån den man får när man åker Qatar till Phuket. Känns omodernt , service , mat , dryck är långt ifrån vad jag förväntat mig. Otroligt att Turkish har fått så bra omdömen - det kan inte vara för deras

businessclass . Tar Qatar nästa gång !
 
Fast att titta på skytrax är nästan alltid missvisande då de censurerar friskt kring de bolag som betalar dem, så vad de skriver ska man inte lita på alls.
 
Jeg fløj senest med dem 5 + 6 September og gav flg. review til SKYTRAX hvor jeg ratede dem 8 ud af 10:



HKG-IST-CPH on B777-300 and A321, respectively. Flew 5+6 September 2017. Both flights on time. I arrived very early due to few connections to HKG from my departure town Danang by Vietnam with a LCC carrier, Jetstar. Thus I had to leave transit and pick luggage after immigration. However, I could not check in early in HKG so I had to take the Airport Express train and backtrack myself some 40 km downtown for city check in which is possible 8 hours prior to departure while in Airport only 4 hours are granted. The city check-in took 2 Minutes when finally there, but to access the Kowloon station in question (for city check-in) took me >1 hour. By checking in there I got rid of my luggage and the BP issued granted me lounge access upon returning to HKG airport. I tried all three Star-alliance lounges and found Silverkris having the best food, drinks, and staff, while the Thai and United lounges had stunning panorama view towards the tarmac making up for modest food and drink supplies (and no champagne) and very few staff. Onboard the FAs are friendly and caring. However, all appear to be of only one (Turkish?) nationality. This is a pity as they obvious have received limited, internally training - which results in a less perfect flight experience as the FA’s, in general, have lower skills and possess limited, modest exposure. The wandering cook onboard is superfluous in my view and makes a clown out of himself. IFE good. Headphones were of superb quality (“Devon”). Chairs turned into spacious flat beds. Full set of bedsheets provided. Toilets clean throughout. Food was very good with options. Two full meal rounds served on this 12 hour flight - plus dine on demand was apparently possible (hot snacks). Drinks fine with G.H. Mumms champagne. Transit in Istanbul is normally a hassle but this time it went smooth and no queues. CIP lounge is a breeze – I had nice shower and a delicious breakfast. The last sector IST-CPH was on an A321-200 with true business class seats (2 x 2 configuration) and good service including offering champagne in mini-bottles. Only 6 seats were occupied (out of 20) on this morning flight. IFE also good.



QR er 1-2 niveauer højere end TK mht. business. I economy er forplejning mindst lige så god hos TK som hos QR. Holder med @agehall at deres star-ratings er underlige. Derimod er deres publicerede airline reviews troværdige. Ovenstående review var mit 187nde til SKYTRAX og det blev publiceret næsten uændret. Alle mine submittede er stort set alle publicerede med kun meget få censureringer/ændringer. Nutildags er standarden højnet og de publicerede kun verificerede reviews (man skal vedlægge billetten eller BP til redaktionen)
 
pep skrev:Derimod er deres publicerede airline reviews troværdige.Klicka för att utvidga...
Vi har flera exempel på där negativa reviews aldrig publicerats. Och att de ens ändrar i reviews (vilket du själv antyder) är ju riktigt illa.



Vi har haft den här debatten förr och det enda du anför som argument är att dina reviews blir accepterade, men det motbevisar inte att andras negativa reviews INTE blivit publicerade. Det enda det visar på är att du inte skrivit en negativ review som drabbats.



SkyTrax är och förblir en sajt där flygbolag kan betala för att få positiva omdömen och det visar sig gång på gång när omedvetna läst betyg där och blir besvikna på vad som sedan levereras.
 
Også negative, iblandt ekstremt negative, reviews bliver publicerede. Problemet er måske, at sproget for nogle negative reviews kan blive for hadsk (bandeord, religion, politik kommer ind) til at kunne gengive det, idet mange mister besindelsen? Hvis du savner eksempler på negative reviews skulle du prøve at se det sidste års tid med BA, som konstant rasler ned i rating: http://www.airlinequality.com/airline-reviews/british-airways/
 
agehall skrev:Vi har flera exempel på där negativa reviews aldrig publicerats. Och att de ens ändrar i reviews (vilket du själv antyder) är ju riktigt illa.Vi har haft den här debatten förr och det enda du anför som argument är att dina reviews blir accepterade, men det motbevisar inte att andras negativa reviews INTE blivit publicerade. Det enda det visar på är att du inte skrivit en negativ review som drabbats.SkyTrax är och förblir en sajt där flygbolag kan betala för att få positiva omdömen och det visar sig gång på gång när omedvetna läst betyg där och blir besvikna på vad som sedan levereras.Klicka för att utvidga...
Tyvärr är det ju inte bara SkyTrax som lider av detta, utan i princip alla (stora) sajter med användargenererat innehåll, såsom hotels, booking, Tripadvisor etc. Det rättfärdigar ju inte Skytrax, utan mer en varning att nuförtiden kan man inte lita på några rankingsidor.
 
Vi har bara flugit med TK en gång, två legs.. från ARN-IST och sen IST-KUL.

Vi hade stora farhågor men oerhört positivt överraskade. Flighten till Istanbul var med nya A321 med riktiga schyssta C-säten, IFE och full 3-rätters.

Grym lounge i Istanbul.

Kaotisk boardning på planet till Kuala Lumpor (en 777-300) men suverän service i C. Mycket bra mat, konstant påfyllning av skumpa/viner. Mkt bra och stort utbud på IFE:n (SAS är ju rena skämtet i jämförelse) samt mycket bra hårdvara, ungarna sov större delen av flyget (nattflyg).

Vi kanske hade tur med CC etc men vår skeptisism kom på skam.
 
Jag har bara åkt business med TK till och från Istanbul men jag har verkligen ingenting att klaga på. Bra service och säten och jättegod mat. Sist jag åkte TK var från Istanbul till Zanzibar i ekonomi. Ombordstigningen gick helt OK, de kallade Business och *A Gold till bordning först. Sen att hela väntrummet var fullt av folk som sov, är inget jag lastar TK för. De gjorde så gott de kunde. Tycker det har en bra produkt.
 
Mediana skrev:. Tycker de har en bra produkt.Klicka för att utvidga...
Det gælder om at se de positive ting. De negative ting kan man jo kompensere for ved at rejse med andre selskaber. Men de har jo også deres svagheder, så engang imellem fristes man jo stadig at vende tilbage til dem man klagede på. Forskelligheden og det eksotiske ved bolag som TK og ET er også meget værdifuldt. Det gør livet rigere og lykkeligere at man har så mange valg. Jeg ville egentlig helst undgå loyalitetsprogrammer da de i den sidste ende gør een mega-konservativ og man fravælger alt det spændende. Lidt som at blive fanatisk. Jeg opdagede f.eks. nyligt at jeg har jo ikke oplevet CPH airport rigtigt fordi jeg har været addicted til deres lounges. Man ser ikke skoven for bare træer....
 
Jag har bara åkt med TK business en gång från BKK till ARN via Istanbul och jag gillade det. Gillar att man inte behöver tränga in fötterna i ett trångt utrymme. Tror inte jag åt något då det var nattflyg. Men har åkt TK i ekonomi och då var det den bästa mat jag fått i den klassen
 
Handlar väldigt mkt om förväntningar också. Har man Qatar C som utgångspunkt kan man säkert bli besviken på flera businessprodukter. Hade själv relativt låga förväntningar på Turkish C (A321 & A333) men blev positivt överraskad. När jag sedan skulle flyga Air Canada C (B77W) hade jag lite högre förväntningar och blev besviken. I båda fallen handlar det framförallt om komfort (sitta/sova) och möjlighet att umgås med sitt resesällskap. Har sannolikt gjort min sista resa i ”fiskbens-C”.

Kabinpersonalens insats/inställning kan också avgöra hur man bedömer en flygning. Tyvärr tycker jag att de flesta bolag har en för låg lägstanivå.
 
Mr Basic skrev:Handlar väldigt mkt om förväntningar också. Har man Qatar C som utgångspunkt kan man säkert bli besviken på flera businessprodukter. Hade själv relativt låga förväntningar på Turkish C (A321 & A333) men blev positivt överraskad. ...Kabinpersonalens insats/inställning kan också avgöra hur man bedömer en flygning. Tyvärr tycker jag att de flesta bolag har en för låg lägsta nivå.Klicka för att utvidga...
Korrekt! Nedjustér forventningerne og bliv mere lykkelig og mindre utilfreds. Det der sker (for mig) er, at hvis jeg rejser meget med et selskab, begynder man at blive mere og mere kritisk og savner diversitet. De samme ting irriterer een igen og igen. Derfor er det en lise (befrielse) at rejse med TK, KQ, LX, OS, eller ET efter 15 flights i træk med QR, KL, AF, eller LH (uanset business eller economy)!
 
Back
Top