Senaste nytt

Turkish: nekad 8 personer på samma bokning – och delad betalning?

Tack för din kommentar, men jag håller nog inte riktigt med här.

Min erfarenhet är att ju bättre vi planerar, desto färre saker hinner gå fel – särskilt när man reser med barn, har allergier, ska byta flyg osv. Det betyder inte att man måste jaga “perfekt”, men lite nörderi i förväg har räddat oss många gånger.

För oss som bara åker till Asien två gånger per år är dessutom planeringen en stor del av resan. Själva resan är 2 veckor, men snackandet, jämförandet och drömmandet håller på i månader – alla går runt och är uppspelta långt innan vi sitter på planet.

Jag fattar poängen med att inte göra allt överkomplicerat, men för oss är det här både ett sätt att minska risken för strul och något vi tycker är roligt.
Ni planerar absolut vettigt på så sätt att försöka ha alla på en bokning, det är inget fel på det. Där din plan strular till det i onödan, och därmed orsakar mer problem (och inte är någon kul del av drömmandet, jämförandet, snackandet, optimerande) är det hårda kravet på att betala för varsitt kort.
Med prisskillnaden som du hittar till nästa alternativ (och tanken på kostnaden för hela resan) måste det går att motivera att någondera familj köper en reseförsäkring för att täcka glappet av att de inte får betala med Amex. Proportionellt är den extra kostnaden minimal jämfört med allt strul ni kan stöta på pga av kravet.

Men, även ifall ni OK:ar denna plan så behöver ni ändå göra nåt för att Turkish ska kunna boka 8 pers.

Mitt förslag vore då:

Turkish lucka på Landvetter - Fråga om de kan boka 8 pers, fråga om du kan betala på två kort.
Ansedd resebyrå - Boka 8 pers ska inte vara ett problem, betalningsfrågan vågar jag inte ta ställning till.

Men var alltid beredd att ni kan behöva betala med ett kort, och en familj får ha annan reseförsäkring.

PS: Har ni faktiskt kollat att ni inte ha bra reseförsäkringar redan via hemförsäkringen? Eller kan få ett tillägg för resans tid? Kanske gör att kostnaden blir markant mindre, och iaf löser problemet med kortbetalningen. Sen får ni käftas om vem som får poängen från Amex, och spenden mot voucher är ju också där... ;)

Har kollat på VN på de tider vi tänkt oss. Från GOT-SGN är ett byte men från BKK-GOT krånglar de till det med två byten, plus 40% dyrare än Turkish

Visa bifogad bild 171689
Du kan ju se över en lösning med SAS på hemresan. Både SAS och VN är Skyteam och antar att ni vill samla Eurobonuspoäng då bägge familjer har Amex Elite, ni får inga poäng med TK. Men jag håller så klart med, är TK billigare och har bättre tider så för all del.

Har flugit mkt med TK och som andra säger, funkar det så funkar det men har nog aldrig haft en bokning med dem i vilken de inte ändrat tider odyl. Missade anslutning på IST en gång då TK:s inkomande plan var sent, sprang över hela fygplatsen och kom precis när de stängt boarding (men planet var kvar) - inte ens chans att man fick följa med sen var det ett jäkla köande hit och dit på IST med noll kundservice. Till slut fick jag personalen i loungen att fixa det.

Tjafsat med det i månader om EU261-ersättning med, hopplöst men fick till slut ersättning för mig själv men inte övriga passagerar.

Med det sagt, jag kommer åka med TK igen men det är inte världens smidigaste bolag att ha att göra med. Och skulle nog inte vilja ha annat än bokning direkt med dem.

Om jag förstår saken rätt kommer ni flyga i december 2026. Om strul uppstår väldigt nära inpå ut- eller hemresa kommer det snarare vara ett problem med att ni är 8 personer på samma bokning. Chansen att - nära inpå flyget - hitta 8 lediga platser i business under vad som är högsäsong kommer nog vara minimal. Risken är ni nedgraderas känns betydligt mer troligt (men tråkigt) scenario.

Turkish verkar dessutom vara ett av dessa bolag som notoriskt ändrar sina tidtabeller som gör att anslutningarna påverkas och beroende på när i tiden dessa ändringar sker är nog återigen risken större att en bokning med 8 personer kommer få det tuffare än två bokningar med 4 personer vardera.

Jag förstår vitsen med att bägge familjerna vill resa tillsammans men jag tror ni skapar potential för mer problem med en såpass stor bokning. Utöver det kommer mycket vatten rinna under broarna i Paris och familjernas förutsättningar kan förändras under ett helt år som gör att resan kommer behöva ändras och då är det nog troligen inte en fördel med en (1) bokning.

För oss som bara åker till Asien två gånger per år är dessutom planeringen en stor del av resan. Själva resan är 2 veckor, men snackandet, jämförandet och drömmandet håller på i månader – alla går runt och är uppspelta långt innan vi sitter på planet.

"bara" är ett väldigt malplacerat ord här. Åker man till Asien med familjen två gånger per år så är man en erfaren resenär.

Oj, det låter ju inte så bra…

Anledningen till att jag fastnat för Turkish är just att de verkar ha överlägset bäst tider för oss – inte bara att det är en mellanlandning, utan också väldigt bra avgång/ankomst både ut och hem. Dessutom ligger de klart bäst till prismässigt i business på våra datum, och i några YouTube-klipp jag sett har de fått väldigt höga betyg.

Tyvärr känns det inte som att det finns så många andra realistiska alternativ från GOT heller – med de flesta andra bolag blir det två mellanlandningar GOT–SGN och betydligt högre pris, så därför har Turkish sett ut som det mest rimliga valet.

Men jag är absolut ingen expert, så när du skriver att det finns spaltmeter här med tråkiga historier blir jag lite tveksam. Får nog läsa på mer om det också innan vi bestämmer oss helt.
Har åkt över 15 ggr med Turkish till Bangkok, Phuket och China. Tycker det funkar bra. Lite Laaos i Istanbul iblnd men det brukr ordna sig. Fått två equipmentchange men det får man leva med.

Ni planerar absolut vettigt på så sätt att försöka ha alla på en bokning, det är inget fel på det. Där din plan strular till det i onödan, och därmed orsakar mer problem (och inte är någon kul del av drömmandet, jämförandet, snackandet, optimerande) är det hårda kravet på att betala för varsitt kort.
Med prisskillnaden som du hittar till nästa alternativ (och tanken på kostnaden för hela resan) måste det går att motivera att någondera familj köper en reseförsäkring för att täcka glappet av att de inte får betala med Amex. Proportionellt är den extra kostnaden minimal jämfört med allt strul ni kan stöta på pga av kravet.

Men, även ifall ni OK:ar denna plan så behöver ni ändå göra nåt för att Turkish ska kunna boka 8 pers.

Mitt förslag vore då:
Turkish lucka på Landvetter - Fråga om de kan boka 8 pers, fråga om du kan betala på två kort.
Ansedd resebyrå - Boka 8 pers ska inte vara ett problem, betalningsfrågan vågar jag inte ta ställning till.

Men var alltid beredd att ni kan behöva betala med ett kort, och en familj får ha annan reseförsäkring.

PS: Har ni faktiskt kollat att ni inte ha bra reseförsäkringar redan via hemförsäkringen? Eller kan få ett tillägg för resans tid? Kanske gör att kostnaden blir markant mindre, och iaf löser problemet med kortbetalningen. Sen får ni käftas om vem som får poängen från Amex, och spenden mot voucher är ju också där... ;)
När jag startade den här tråden och ställde mina frågor var min naiva tanke att någon av er skulle skriva: ”Ring det här numret till Turkish så löser de det”.

På Turkish sajt går det ju bara att boka 7 personer i business. Som egenföretagare har jag svårt att förstå varför det ska vara så krångligt att boka 8 – fler sålda biljetter borde ju bara vara bra för dem? Jag trodde helt ärligt att jag skulle få ett telefonnummer här, ringa in och att Turkish glatt skulle hjälpa mig att lägga upp oss 8 som en gruppbokning och dela upp betalningen på två kort. Tydligen är det inte riktigt så enkelt som jag hade föreställt mig.

Vi har Länsförsäkringarnas hemförsäkring med utökad reseförsäkring, men jag är inte så insatt i detaljerna och har läst här och där att Amex-skyddet ofta anses vara betydligt bättre – det är därför jag gärna vill få så mycket som möjligt på Amex-kortet.

Om jag förstår saken rätt kommer ni flyga i december 2026. Om strul uppstår väldigt nära inpå ut- eller hemresa kommer det snarare vara ett problem med att ni är 8 personer på samma bokning. Chansen att - nära inpå flyget - hitta 8 lediga platser i business under vad som är högsäsong kommer nog vara minimal. Risken är ni nedgraderas känns betydligt mer troligt (men tråkigt) scenario.

Turkish verkar dessutom vara ett av dessa bolag som notoriskt ändrar sina tidtabeller som gör att anslutningarna påverkas och beroende på när i tiden dessa ändringar sker är nog återigen risken större att en bokning med 8 personer kommer få det tuffare än två bokningar med 4 personer vardera.

Jag förstår vitsen med att bägge familjerna vill resa tillsammans men jag tror ni skapar potential för mer problem med en såpass stor bokning. Utöver det kommer mycket vatten rinna under broarna i Paris och familjernas förutsättningar kan förändras under ett helt år som gör att resan kommer behöva ändras och då är det nog troligen inte en fördel med en (1) bokning.
Tack, och jag är faktiskt glad att jag startade den här tråden – har lärt mig massor av alla era svar.

Just nu tänker jag gå vidare enligt tre spår:
– åka ut till Turkish-luckan på Landvetter och höra vad de kan göra för 8 personer
– kontakt med resebyrå och se vad de kan lösa
– om inget av ovan fungerar får vi helt enkelt boka två separata bokningar.

Stort tack igen till alla som tagit sig tid att hjälpa till!

"bara" är ett väldigt malplacerat ord här. Åker man till Asien med familjen två gånger per år så är man en erfaren resenär.
Vi har alltid åkt
Vi har alltid rest som 2 personer innan barnet kom, och de senaste tre åren som 3 personer. Då har allt varit väldigt enkelt och smidigt att boka, så jag trodde nog lite naivt att det skulle fungera lika smidigt nu också.

Förstår nu att det blir en helt annan sak när man är fler – även om jag personligen inte tycker att 8 personer känns som någon “stor grupp”.

Tänk på om en familj är sjuk så är det inte självklart att den andra familjen täcks av försäkringen även om det är bokat tillsammans.
Lycka till.

Har åkt över 15 ggr med Turkish till Bangkok, Phuket och China. Tycker det funkar bra. Lite Laaos i Istanbul iblnd men det brukr ordna sig. Fått två equipmentchange men det får man leva med.
Tack för input!

På de avgångar vi tittar på är det runt 3 timmars stopp i Istanbul, så just kaoset där känner jag mig faktiskt inte så orolig för.

Det jag framför allt har fastnat för med Turkish är:
– Flygtiderna – en av få som har bara en mellanlandning GOT–SGN.
– Kvälls-/nattflyg hem – vi avskyr morgonflyg där man måste checka ut vid 04-tiden.
– Priset – lägre än många konkurrenter och samtidigt kortare och bättre resväg.
– ”Riktig” business inom Europa på GOT–IST, vilket vi aldrig har testat. Tycker det är lite konstigt att nästan ingen lyft det som ett plus – kanske är det inget att hurra för?

Toppen