Senaste nytt

Turkish: nekad 8 personer på samma bokning – och delad betalning?

Det du måste fråga dig är, hur sannolikt är det att det går ett annat (eller flera andra, då man förmodligen måste åka omväg) flyg som, några timmar eller kanske dag innan avgång, fortfarande har 8 lediga platser i business, mitt i högsäsong? Ganska osannolikt. Och finns det inte 8 platser så kan man inte boka om er dit.

Alltså, blir alternativen
- Dela upp er - helt oavsett hur mycket ni har ansträngt er med att finnas på en och samma bokning
- Nedgradera till ekonomi, där det är mycket mer troligt att det finns 8 lediga platser på samma flyg
- Vänta potentiellt ganska länge tills det finns någon rutt hem som råkar ha tillräckligt många lediga business-platser för att få ihop det
Bra poäng, och i vårt fall känner jag nog så här:
– Skulle strulet ske på utresan hade vi hellre accepterat en nedgradering till ekonomi för alla, bara vi kommer iväg som planerat. För oss är utresan viktigast då är förväntningarna som störst.
– Sker det på hemresan kan vi leva med att vänta någon dag extra, det är ju bara skönt med lite längre semester (kanske t.o.m. betald av Turkish om det strular rejält) :D.

Efter två veckor tillsammans har vi säkert hunnit tröttna lite på varandra ändå, så då känns det helt okej om vi behöver dela upp oss på olika flyg hem.

Finns det någon generell ombokning/avbokningsförmån i Amex Elite reseförsäkring? Den gäller väl vid sjukdom och liknande och inte generellt.
För oss är avbokning vid sjukdom eller liknande det viktigaste – vi kommer i princip aldrig att avboka av andra skäl.

Det som förvånar mig mest är att man inte verkar kunna ringa Turkish och få hjälp att lägga upp bokningen, ungefär som en vanlig resebyrå gör. Eller är det jag som missförstått – borde jag kanske mejla dem och fråga i stället?

vad händer om följande händer: min bokning på 3 går igenom direkt, medan deras bokning “tuggar” i systemet och sedan stoppas för att det inte finns 5 platser kvar i samma klass längre?
Jag vet inte om jag missförstår dig, men om det är så att det t.ex. bara finns 5 platser lediga, och när den ena familjen bokar så kan inte den andra längre göra det, ja då hade ni ju inte kunnat resa med det flyget i vilket fall som helst oavsett hur ni bokat. Ni kan ju söka på 7 pers innan och få en hyfsad indikation på hur många platser det finns (det finns också system som gör att man kan kolla exakt hur många biljetter i respektive klass som flygbolaget erbjuder, om du har ett specifikt flightnummer och datum så kan säkert någon vänlig själ här på forumet hjälpa till att kolla).

Flygbolagens siter försöker undvika detta problem genom att de låser platserna när man påbörjat en bokning, så att inte någon annan försöker boka dem samtidigt. Men det går säkert att lura systemen om man sitter sida vid sida och klickar sig igenom samtidigt (men varför?).

Jag vet inte hur Turkish regler är, men för det mesta finns det ett avbokningsfönster på t.ex. 24 timmar då man bara kan ångra sig rakt av (typ som "öppet köp").

Jag börjar mer och mer luta åt två separata bokningar – men då dyker ett annat (kanske inbillat) problem upp.

Vi måste ju sitta bredvid varandra och boka samtidigt: vi tar 3 biljetter (2+1) och den andra familjen 5 biljetter (4+1). Men även om vi sitter bredvid varandra och trycker “köp” samtidigt, vad händer om följande händer: min bokning på 3 går igenom direkt, medan deras bokning “tuggar” i systemet och sedan stoppas för att det inte finns 5 platser kvar i samma klass längre?

Är det här ett realistiskt scenario eller överanalyserar jag nu? Det kan ju hända i teorin, tänker jag.
Problemet är att det finns ett visst antal biljetter i en boknings klass och när dom är slut så hoppar priset upp eftersom nästa boknings klass är dyrare.

Jag vet inte om jag missförstår dig, men om det är så att det t.ex. bara finns 5 platser lediga, och när den ena familjen bokar så kan inte den andra längre göra det, ja då hade ni ju inte kunnat resa med det flyget i vilket fall som helst oavsett hur ni bokat. Ni kan ju söka på 7 pers innan och få en hyfsad indikation på hur många platser det finns (det finns också system som gör att man kan kolla exakt hur många biljetter i respektive klass som flygbolaget erbjuder, om du har ett specifikt flightnummer och datum så kan säkert någon vänlig själ här på forumet hjälpa till att kolla).

Flygbolagens siter försöker undvika detta problem genom att de låser platserna när man påbörjat en bokning, så att inte någon annan försöker boka dem samtidigt. Men det går säkert att lura systemen om man sitter sida vid sida och klickar sig igenom samtidigt (men varför?).

Jag vet inte hur Turkish regler är, men för det mesta finns det ett avbokningsfönster på t.ex. 24 timmar då man bara kan ångra sig rakt av (typ som "öppet köp").
Det jag menar är mer så här: vi sitter bredvid varandra med varsin dator. Jag ser 3 platser och han ser 5 platser på samma avgång, vi fyller i våra uppgifter och klickar ”boka” samtidigt. Sedan går min bokning igenom, men hans fastnar – t.ex. för att systemet under tiden hinner ”inse” att det inte finns 5 platser kvar i samma klass.

Eller så får han plötsligt bara upp Flexible medan jag precis hunnit boka Semi-Flexible, och då skulle deras biljetter bli 30–50 000 dyrare. I ett sådant läge hade vi hellre backat och tittat på en annan dag/avgång – men då har ju redan min bokning gått igenom. Det är just det scenariot jag oroar mig för.

Ursäkta att jag ställer så många frågor, men det här är ett utlägg på 250–300k för mig och jag är rädd för att göra fel.

Eller så får han plötsligt bara upp Flexible medan jag precis hunnit boka Semi-Flexible, och då skulle deras biljetter bli 30–50 000 dyrare. I ett sådant läge hade vi hellre backat och tittat på en annan dag/avgång – men då har ju redan min bokning gått igenom. Det är just det scenariot jag oroar mig för.
Det är ett realistiskt scenario, då ni vill boka upp en hyfsat stor del av businesskabinen. Men ni borde väl kunna söka på 8 personer mha Google Flights eller liknande, som en extra check i förväg?

Ursäkta att jag ställer så många frågor, men det här är ett utlägg på 250–300k för mig och jag är rädd för att göra fel.
Jag börjar luta åt att rekommendera att du anlitar en seriös resebyrå, eftersom du har så många specifika önskemål. Några tips har kommit i tråden, annars finns ju tex Ticket som är en gammaldags resebyrå som många reseovana använder. Det finns säkert gott om andra.

Boka via resebyrå innan de platser du sett försvinner.

Vi har bokat liknande resor de två senaste åren (fast då bara 3 pers och inte 8 pers).

De datum vi siktar på nu – utresa runt 20/12 (±3 dagar) och hemresa 14 dagar senare – verkar inte vara helt släppta ännu, utan kommer först om 1–2 veckor. Jag har också märkt tidigare år att det brukar vara som billigast att boka i början av februari, alltså ungefär 10 månader innan avresa, så planen är att boka då men försöka reda ut allt redan nu.

På Amex travel gjorde jag precis en provbokning i nästa månad och det gick bra "visserligen i ekonomi bara och turkarna dök upp direkt"
Ändrade till business och LH samt BA kom upp, turkarna hade väl slut på platserna.

Två saker att tänka på.
På Amex kan man inte boka så långt fram i tiden idag utan man får allt vänta en månad till (330 dagars regeln)

Ni kan bara knappa in 4 vuxna som reser. 5 går inte. MEN 4 barn kan man knappa in också upp till 17 års ålder. Det var ju trots allt 4 barn som skall med där den äldsta var 15 år!!!!

Toppen