Senaste nytt

Trolig avbokning av min kommande resa?

Tomas E

Medlem
Dom verkar rört om lite i tidtabellen. Hemresan dök upp igår igen, men utresan är fortfarande inställd och sas bokade om mig automatiskt till ett flyg som gick 3 dagar senare.
Dom har en daglig tur till tokyo hela maj nu, känns som det är nått skumt där då dom bara kör 3 turer/vecka i juni.
Det är ännu skummare: SAS har nästan dagliga turer inlagda från CPH till HND i maj, men bara två turer per vecka åt andra hållet, HND till CPH!
Skärmavbild 2022-03-08 kl. 20.18.01.png

Med A340 kan man ju göra en sådan planering, men f.n. finns det en blandning av A330, A340 och A350 till HND men bara A340 på vägen tillbaka! Jag blir ju lite förvånad över att schemat inte planeras i form av tur-och-retur-flygningar från hubben. Som glad amatör tror man ju gärna att det blir både enklare och bättre att planera så? Men kanske ska hela SAS A330/A350-flotta flyga enkel väg till HND och ställas upp där? :)
 

J1981

Medlem
Roligt nu nu är dom tillbaks på två avgångar per vecka från chp. Men dom har ändrat schema från hnd. Hemresan jag fick ändra datum på igår är nu borta... Heja telefonkö igen
 

Thornado

Medlem
Roligt nu nu är dom tillbaks på två avgångar per vecka från chp. Men dom har ändrat schema från hnd. Hemresan jag fick ändra datum på igår är nu borta... Heja telefonkö igen

OT...

Nu när det har möjligheten att flyga till Japan via Alaska igen (pga stängt ryskt luftrum) så hoppas jag att SAS i så fall väljer att flyga via Circle Hot Springs istället för via Anchorage.

CPH-CHP-HND är dessutom 180 miles kortare än CPH-ANC-HND.
 

larced

Medlem
Upptäckte samma sak här. Har en resa bokad i maj till tokyo. Fick mail om changed flight schedule, klickade på den, men såg ingen större skillnad, biljetterna ligger kvar på samma datum som jag bokat innan, men kanske ändrad tid, inget jag tänkt närmare på.
Men söker man nya biljetter så finns inga flyg på datumen jag bokat.
Gissar på att dom flighterna är inställda?
Leta nytt? Ringa SAS?

Kolla datumen lite extra noga.
Jag fick besked om uppdaterad flight. Trodde dom bara skjutit första benet 10 minuter. Märkte långt senare att dom även flyttat andra benet ett helt dygn, så jag skulle behöva vänta i London i 26 timmar istället för 2.
 

SK4628

Medlem
Ser ut som SAS ställt in flygen till Tokyo till november, finns 30/10 resp. 31/10 före det ingenting.
Tack för info! Får se när SAS behagar informera oss med bokningar i september/oktober (men har ju viss förstelse för att deras schemaläggare har lite att stå i dessa dagar...)
 

ZZZebra

Medlem
Tack för info! Får se när SAS behagar informera oss med bokningar i september/oktober (men har ju viss förstelse för att deras schemaläggare har lite att stå i dessa dagar...)

När jag i höstas bokade award-biljetter till Tokyo för resa i september så flög de samtliga dagar. För en tid sedan märkte jag via larm jag satt på EF att mina flighter var ändrade, SAS hade gått ner till tre dagar/vecka och mina dagar var inställda. Fick inget meddelande från SAS och det dröjde säkert över en månad innan de hörde av sig. När de mejlade/sms:ade så kontaktade jag dem och agenten* erbjöd både att flytta resan till nya datum eller ändra till Star Alliance utan merkostnad. Har dock avvaktat med ombokningen eftersom jag är osäker när jag kan åka.

* detta var ett samtal med en mycket kunnig och service minded agent som jag bokade andra resor med. Någon annan agent kan naturligtvis säga att det inte går att ändra alls. Allt som vanligt alltså.
 
När jag i höstas bokade award-biljetter till Tokyo för resa i september så flög de samtliga dagar. För en tid sedan märkte jag via larm jag satt på EF att mina flighter var ändrade, SAS hade gått ner till tre dagar/vecka och mina dagar var inställda. Fick inget meddelande från SAS och det dröjde säkert över en månad innan de hörde av sig. När de mejlade/sms:ade så kontaktade jag dem och agenten* erbjöd både att flytta resan till nya datum eller ändra till Star Alliance utan merkostnad. Har dock avvaktat med ombokningen eftersom jag är osäker när jag kan åka.

* detta var ett samtal med en mycket kunnig och service minded agent som jag bokade andra resor med. Någon annan agent kan naturligtvis säga att det inte går att ändra alls. Allt som vanligt alltså.

Så om man har tur kan man få sin SAS Eurobonus poängresa i business class Tokyo - Stockholm ombokad till business i något star alliance - bolag? Men då får man betala mellanskillnad i poäng eller?
 

Homer

Medlem
Så om man har tur kan man få sin SAS Eurobonus poängresa i business class Tokyo - Stockholm ombokad till business i något star alliance - bolag? Men då får man betala mellanskillnad i poäng eller?


Min utresa är inställd, kundtjänstmedarbetaren ringde till Eurobonusavdelning varefter jag fick följande svar:
Nej jag kan inte få en SAS revenueplats
men om det finns bonusplatser på andra star alliance bolag kan de boka mig med dem i stället
utan att det kostar fler poäng.
Nu fanns det dock inga platser.
Hur det blir med avgifterna glömde jag fråga
 
Toppen