Bra fråga. Inför resan stod vi i valet och kvalet om passen ens skulle komma till användning. Vi behövde visa dem på flygplatsen när vi skulle hem från Paris. Så lyckligtvis kom de till användning.
Vid googling inför resan så läste jag en del om att Frankrike och även Tyskland i perioder haft mer strikta passkontroller (relaterat till terrordåd etc kanske?) och att det just kunde bli problem med hemresan. Även om man har rätt att röra sig fritt mellan länderna inom Schengen så är man som jag förstår det skyldig att kunna stärka sin identitet vid gränsen även om det inte alltid kollas, och medlemsländerna har rätt att införa tillfälliga hårdare passkontroller precis som Sverige gjorde vid Öresund under en period för några år sedan.
När jag reser med barnen vill jag inte chansa helt enkelt. Så det fick bli en äventyrlig start på resan den här gången helt enkelt.![]()
Du menar som Sverige fortfarande gör i såväl Öresund som Arlanda och Landvetter.
Men jo, Schengenländerna stärker kontrollerna då och då. Har fått visa i Frankrike, Spanien och Arlanda. Och visst är det fri rörlighet så länge man kan styrka sin nationalitet. Fråga de äldre damerna som fastnade i Helsingör efter att ha turat!