Senaste nytt

Tre provisoriska pass och flyg 35 minuter senare - Går det?

Bra fråga. Inför resan stod vi i valet och kvalet om passen ens skulle komma till användning. Vi behövde visa dem på flygplatsen när vi skulle hem från Paris. Så lyckligtvis kom de till användning. :)

Vid googling inför resan så läste jag en del om att Frankrike och även Tyskland i perioder haft mer strikta passkontroller (relaterat till terrordåd etc kanske?) och att det just kunde bli problem med hemresan. Även om man har rätt att röra sig fritt mellan länderna inom Schengen så är man som jag förstår det skyldig att kunna stärka sin identitet vid gränsen även om det inte alltid kollas, och medlemsländerna har rätt att införa tillfälliga hårdare passkontroller precis som Sverige gjorde vid Öresund under en period för några år sedan.

När jag reser med barnen vill jag inte chansa helt enkelt. Så det fick bli en äventyrlig start på resan den här gången helt enkelt. :)

Du menar som Sverige fortfarande gör i såväl Öresund som Arlanda och Landvetter.

Men jo, Schengenländerna stärker kontrollerna då och då. Har fått visa i Frankrike, Spanien och Arlanda. Och visst är det fri rörlighet så länge man kan styrka sin nationalitet. Fråga de äldre damerna som fastnade i Helsingör efter att ha turat! ;) Eller min sambo som inte blev utsläppt från Danmark efter en kvarglömd väska med legget med hemma...

Du menar som Sverige fortfarande gör i såväl Öresund som Arlanda och Landvetter.

Men jo, Schengenländerna stärker kontrollerna då och då. Har fått visa i Frankrike, Spanien och Arlanda. Och visst är det fri rörlighet så länge man kan styrka sin nationalitet. Fråga de äldre damerna som fastnade i Helsingör efter att ha turat! ;) Eller min sambo som inte blev utsläppt från Danmark efter en kvarglömd väska med legget med hemma...

Exakt så. Kan bli ganska besvärligt om man missat passet och fastnar. :)

Är för övrigt förvånansvärt många som förknippar Schengen med passfrihet snarare än fri rörlighet med skyldighet att kunna identifiera sig. Bara för att man sluppit visa passet en gång betyder det inte att det är så nästa gång. Så det är bra att få några förtydligande inlägg som ditt och mitt kopplat till min passhistoria utifall någon annan befinner sig i liknande situation och hittar hit via Google. Kanske hjälper man någon. :)

Tror att det hade gått att skriva under ett medgivande som sedan vidimerats av vittnen. Så det hade kunnat vara ett alternativ.

Vi pratade löst om den varianten samt även alternativet att frugan kanske skulle springa före så snart papprena var påskrivna så hon kom till gaten men frugan som reser mer sällan var inte sugen på att vi skulle dela på oss.

Hade varit intensivt för mig att springa själv med tre barn på 5, 5 och 8 år genom säkerhetskontroll och terminal också. :)

Annars är väl nyckelfaktorerna för den som hamnar i liknande situation:

* Beställ en taxi som väntar utanför polisen/pass när ni är klara
* Ha koll på vilken gate planet går från och kolla upp var den ligger i terminalen
* Välj rätt security för att komma nära gaten
* Välj en väg till gaten där ni undviker långsamma sällanresenärer
* Samt slutligen (vilket jag iofs rent moraliskt inte är superförtjust i) ha väskorna incheckade för att i nödfall få tio minuter extra tillgodo

Nyckelfaktorn här är väl att inte skaffa barn?

Skämt åsido, riktig nagelbitare det här!! Tack som delar.

Får min bokade resa till London som sedan ombokades via Stavanger som sedan ombokades till direktflyg igen pga glömt pass och mycket strul att framstå som rena söndagsresan. :)

Toppen