Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Ja, men om man kollar på exempelvis Lufthansas sida som de länkar till som hämtar texten från Timatic så står inte transit omnämnt. Detta ställer till det rejält från udda outstations/anslutningsflygplatser som vägrar checka in en hela vägen på grund av den texten.

Jag kan tycka det är ett problem att man inte uttrycker sig i klartext. Lufthansa har tabellen förvisso, men den är svår att hitta. För gemene man är ju i Tyskland när man befinner sig fysiskt på flygplatsen. Du och jag vet att man inte tekniskt sett är i Tyskland, men för många är det inte tydligt.

Sen har jag en beef med alla dessa friskrivningar, att ingen tar ansvar för vad de skriver.
För tyska myndigheter är det ju helt främmande att man inte vill resa in i Tyskland utan bara passera
 

Bamse35

Medlem
Efter uppdateringen som Lufthansa gjorde igår krävs det nu att man även som som transitpassagerare har ett negativt testresultat, i alla fall om man ska vidare inom Schengen, jag fick det även bekräftat via deras telefonsupport nyss.

På deras hemsida kan man under punkt 6. av IATA's Germany General Travel Regulations läsa: "Passengers transiting through Germany to another Schengen Member state must have a negative Covid-19 test result.

Dock ser jag inte vad som gäller om man gör transit från en Schengen state och sen vidare ut ur EU.
Så det verkar som om folk som reser från MEX - FRA - ARN måste ha neg test vid avresa från MEX.
 

bnr

Medlem
Min kompis blev nekad vid SAS incheckning på ARN idag.
Han skulle flyga ARN-FRA-MEX. Enligt honom har SAS friskrivit sig från ansvar i sina villkor genom att de inkluderat text om att man måste ha ett max 24h gammalt negativt PCR-test för att deras villkor ska gälla.
Han ringde tyska ambassaden som bekräftade att han inte fick åka med.

Lufthansas sida säger idag följande för Level 2: high risk areas
Lufthansa skrev:
Transit / Transfer in Germany (Schengen/Non-Schengen):
Only possible with test max. 48 hours before entry in risk area, without DEA
Vill minnas att test inte behövdes vid Transit / Transfer när jag kollade igår.

Informationen i TIMATIC (IATA - International Travel Document News gör dock skillnad på transfer inom Schengen och transfer utanför Schengen.
Det står endast att negativt test behövs vid transfer inom Schengen.
 

Senator

Moderator
Efter uppdateringen som Lufthansa gjorde igår krävs det nu att man även som som transitpassagerare har ett negativt testresultat, i alla fall om man ska vidare inom Schengen, jag fick det även bekräftat via deras telefonsupport nyss.

På deras hemsida kan man under punkt 6. av IATA's Germany General Travel Regulations läsa: "Passengers transiting through Germany to another Schengen Member state must have a negative Covid-19 test result.

Dock ser jag inte vad som gäller om man gör transit från en Schengen state och sen vidare ut ur EU.
Så det verkar som om folk som reser från MEX - FRA - ARN måste ha neg test vid avresa från MEX.

Nu har Lufthansa uppdaterar sidan och nu MÅSTE ALLA ha PCR test, också I TRANSIT:
https://www.lufthansa.com/rs/en/entry-into-germany#overview
 

Axxo

Medlem
Jag åker från Landvetter. Jag har ett test som är 47 timmar och det var lugnt. Jag checkade in mina väskor med Lufthansa och hon var väldigt tydlig med att alla som flyger in i Tyskland måste visa pcr test som är 48 timmar gammalt.
 
Toppen