Senaste nytt

Trafikvarningstråden

01R skulle man kunna använda, OM det inte vore för att den ligger oskottad. Det kan ta flera dagar att få den duglig. Den lämnar man alltid när det snöar mycket eftersom snöröjarna inte hinner hålla båda dessa igång.
Återstår endast 01L får både starter och landningar.

Så Sveriges största flygplats (som dessutom finns i ett vinterklimat) låter en bana ligga oskottad? Så om något skulle hända på 01L och 08 inte går att nyttja skulle alltså flygtrafiken behöva stängas ned TROTS att det finns en hel bana till??? Låter ju helt horribelt!

Så Sveriges största flygplats (som dessutom finns i ett vinterklimat) låter en bana ligga oskottad? Så om något skulle hända på 01L och 08 inte går att nyttja skulle alltså flygtrafiken behöva stängas ned TROTS att det finns en hel bana till??? Låter ju helt horribelt!

Gör ett överslag på ungefär vad det skulle kosta att driva två banor samtidigt och återkom efter det.
Kom ihåg att du har flera kilometer taxiväg som måste snöröjas för att få igång en bana till, det handlar om mer än bara banan. Dessutom är all personal i arbete på ett säkerhetsklassat område på ett aktivt manöverområde och dessutom en aktiv landningsbana. Man kan inte bara ta in folk ifrån gatan utan det handlar om både säkerhetsutredning och utbildning först, förutom att folk som är erfarna med snöröjning inte direkt växer på träd heller (och knappast har ont om arbete i kommuner och annat som är betydligt närmare hemmet utan att man behöver gå igenom en säkerhetskontroll etc etc).

Blev kanske lite osammanhängande men det handlar om stora summor pengar för att röja två banor istället för att ha singelbana aktiv, och det är inte så enkelt att man bara hyr in 30 man och kör ut och börjar röja. Det finns många hinder på vägen och en hel del att tänka på.

Ja, tror det eller ej men så är det. Det är enorma ytor som ska skottas. Arlanda använder alltid bara maximalt två banor samtidigt och därför är det alltså meningslöst att lägga kraft på att röja alla tre. Om det bara är lätt snöfall så att det räcker med en röjning i timmen eller mindre kan man hålla parallellerna igång (bana 1 och 3). Men vid måttligt eller kraftig snöfall eller när det blåser in snö på banorna krävs det röjningar oftare än så. Då hinner man inte med både 01L/19R och 01R/19L. Det är ett antal kilometer emellan och som @crazy voyager säger så är det även en helt del taxibanor och kringytor som också ska hinnas med.
Bana 1 och 2 ligger lite bättre till för att hinnas med båda två, men snöar det riktigt mycket hinner man bara med en bana. Att röja banan tar 10 minuter inklusive high speed exits och då hinner man även med att göra ett bromsprov för att mäta friktionen på banan.
Jag vill minnas att det mest jag varit med om är att man röjer var 20:e minut. Dvs starter och landningar på bana 1 i 10 minuter därefter 10 minuter röjning osv. Då blir det kraftiga förseningar.

Bana 3 som man alltså släpper helt, tar man tag i när snövädret passerat och man har hunnit klart allt annat inklusive lågprioriterade områden. Den ligger inte vit hela resten av vintern.

Ytterst är det en fråga om pengar. Arlanda skulle kunna ha ytterligare en snöröjningsstyrka i beredskap H24 hela vintersäsongen inklusive personal, maskiner och tekniskt underhåll. Då skulle man kunna ha paralleller igång oavsett snömängd. Jag tror mig veta att man även ställt frågan till flygbolagen om de är intresserade att ha utökad beredskap, men det är trots allt endast ett fåtal dagar per år som det blir stora problem. Och flygbolagen tar hellre det då, än att betala högre flygplatsavgifter för att finansiera det hela.

Gör ett överslag på ungefär vad det skulle kosta att driva två banor samtidigt och återkom efter det.

Jo jag förstår också att vi pratar om stora pengar och relativt liten sannolikhet att ett vädret tillsammans med någon form av incident skulle sätta stopp för all trafik - för det är ju i praktiken bägge sakerna som behöver inträffa om man nu ser till att ha ena 01-19 samt 08-24 plogade.

Men det lät trots det ganska märkligt att Arlanda inte skulle ha den beredskapen (och lite med tanke på att man pratar om behov av en fjärde bana).

Det verkar vara förseningar ut ifrån Köpenhamn idag, snö som ställer till det där med? Jag kollade men det finns ingen flödeskontroll tillämpad så min gissning är väderrelaterat (snö eller avisning).

Det verkar vara förseningar ut ifrån Köpenhamn idag, snö som ställer till det där med? Jag kollade men det finns ingen flödeskontroll tillämpad så min gissning är väderrelaterat (snö eller avisning).
Bedöm själva...
fbc140f1ed03561a6c42b6641124584b.jpg
03dfeb4d5b8c4d585727077057930365.jpg
9ac04183d56629c97b3dfa65b8006663.jpg

Plogbilarna hade fått hyfsad ordning på saker och ting vid 10-snåret, men mellan 06-08 var det inget kul där inne.

SN en timme sen till BRU pga snöstorm i BRU. Så det kan bli förseningar söderut idag. Ont om slots i BRU förmodligen pga plogning som på ARN i denna tråd

Toppen