Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Det bekymmersamma läget inför imorgon kvarstår. Risken för enbaneoperationer finns fortfarande. Det är snö, även om det inte kommer i stora mängder, i kombination med hård vind som skapar problem.
 
Det bekymmersamma läget inför imorgon kvarstår. Risken för enbaneoperationer finns fortfarande. Det är snö, även om det inte kommer i stora mängder, i kombination med hård vind som skapar problem.

Du har säkert rätt men jag får ändå inte ihop det. YR och SMHI anser båda att det kommer ungefär 2 mm nederbörd i närområdet (vilket motsvarar på sin höjd någon cm snö). Det borde man väl kunna hantera. Nu är jag dock den första som hoppas på snökanon ska det sägas, jag behöver bättre, fler och längre skidspår i området runt Arlanda men inga prognoser tyder ju på det.
 
Du har säkert rätt men jag får ändå inte ihop det. YR och SMHI anser båda att det kommer ungefär 2 mm nederbörd i närområdet (vilket motsvarar på sin höjd någon cm snö). Det borde man väl kunna hantera. Nu är jag dock den första som hoppas på snökanon ska det sägas, jag behöver bättre, fler och längre skidspår i området runt Arlanda men inga prognoser tyder ju på det.
Hård vind har en förmåga att polera upp landningsbanan och göra den halare. Dessutom gör vinden att snö yr in på banan. Båda dessa faktorer gör att banan måste röjas ofta trots att det inte snöar så mycket.
När vinden kommer starkt från norr i kombination med att banorna är hala går det endast att använda 01-orna. Kombination 01L för landning och 08 går alltså ej. Det blir för mycket sidvind för 08.
01R skulle man kunna använda, OM det inte vore för att den ligger oskottad. Det kan ta flera dagar att få den duglig. Den lämnar man alltid när det snöar mycket eftersom snöröjarna inte hinner hålla båda dessa igång.
Återstår endast 01L får både starter och landningar.

Faktakoll, tack! ;)@falling @crazy voyager @henke12
 
Last edited:
Hård vind har en förmåga att polera upp landningsbanan och göra den halare. Dessutom gör vinden att snö yr in på banan. Båda dessa faktorer gör att banan måste röjas ofta trots att det inte snöar så mycket.
När vinden kommer starkt från norr i kombination med att banorna är hala går det endast att använda 01-orna. Kombination 01L för landning och 08 går alltså ej. Det blir för mycket sidvind.
01R skulle man kunna använda, OM det inte vore för att den ligger oskottad. Det kan ta flera dagar att få den duglig. Den lämnar man alltid när det snöar mycket eftersom snöröjarna inte hinner hålla båda dessa igång.

Faktakoll, tack! ;)@falling @crazy voyager @henke12

Stämmer. Landade på 01L tidigare ikväll och snön yrde från alla håll kan jag säga!
 
Snökanonen går på halvfart. Hade det varit Heathrow hade det varit kaos, men på Kallax hade det kallats det för vanlig onsdag.

Det verkar generellt vara lite förseningar. GOT-kärran var 15 min sen till Göteborg vilket gav följdförsening om 25 min och många som skulle vidare inrikes var ombokade enligt utrup eller hade korta connections.

Enligt kaptenen på CDG-kärran som jag nu sitter på kör Arlanda två banor växelvis. Så att en är öppen och en snöröjs. Slottiden var förskjuten något.
 
Enligt kaptenen på CDG-kärran som jag nu sitter på kör Arlanda två banor växelvis. Så att en är öppen och en snöröjs. Slottiden var förskjuten något.
Enligt kaptenen har de nu gått över till en barna. Vi är estimerade att vara i luften 1645, med ordinarie avgångstid 1610.
Mer försening lär det bli för de efter oss i kön.
 
Enligt kaptenen har de nu gått över till en barna. Vi är estimerade att vara i luften 1645, med ordinarie avgångstid 1610.
Mer försening lär det bli för de efter oss i kön.
Flyget från Göteborg som skulle landa 1715 fick just en slot för landning 2030. Får hoppas på en förbättring..
 
Toppen