Det vill man ju inte missa! Tur att jag har planerat in ett byte på ARN imorgon...Om dom börjar köra med snökanon så förstår jag att det blir svårt att landa![]()
Det vill man ju inte missa! Tur att jag har planerat in ett byte på ARN imorgon...Om dom börjar köra med snökanon så förstår jag att det blir svårt att landa![]()
Medtag egna skidor (finns ingen skiduthyrning på Arlanda)Det vill man ju inte missa! Tur att jag har planerat in ett byte på ARN imorgon...![]()
Det vill man ju inte missa! Tur att jag har planerat in ett byte på ARN imorgon...![]()
Det bekymmersamma läget inför imorgon kvarstår. Risken för enbaneoperationer finns fortfarande. Det är snö, även om det inte kommer i stora mängder, i kombination med hård vind som skapar problem.
Hård vind har en förmåga att polera upp landningsbanan och göra den halare. Dessutom gör vinden att snö yr in på banan. Båda dessa faktorer gör att banan måste röjas ofta trots att det inte snöar så mycket.Du har säkert rätt men jag får ändå inte ihop det. YR och SMHI anser båda att det kommer ungefär 2 mm nederbörd i närområdet (vilket motsvarar på sin höjd någon cm snö). Det borde man väl kunna hantera. Nu är jag dock den första som hoppas på snökanon ska det sägas, jag behöver bättre, fler och längre skidspår i området runt Arlanda men inga prognoser tyder ju på det.
Hård vind har en förmåga att polera upp landningsbanan och göra den halare. Dessutom gör vinden att snö yr in på banan. Båda dessa faktorer gör att banan måste röjas ofta trots att det inte snöar så mycket.
När vinden kommer starkt från norr i kombination med att banorna är hala går det endast att använda 01-orna. Kombination 01L för landning och 08 går alltså ej. Det blir för mycket sidvind.
01R skulle man kunna använda, OM det inte vore för att den ligger oskottad. Det kan ta flera dagar att få den duglig. Den lämnar man alltid när det snöar mycket eftersom snöröjarna inte hinner hålla båda dessa igång.
Faktakoll, tack!@falling @crazy voyager @henke12
Enligt kaptenen har de nu gått över till en barna. Vi är estimerade att vara i luften 1645, med ordinarie avgångstid 1610.Enligt kaptenen på CDG-kärran som jag nu sitter på kör Arlanda två banor växelvis. Så att en är öppen och en snöröjs. Slottiden var förskjuten något.
Flyget från Göteborg som skulle landa 1715 fick just en slot för landning 2030. Får hoppas på en förbättring..Enligt kaptenen har de nu gått över till en barna. Vi är estimerade att vara i luften 1645, med ordinarie avgångstid 1610.
Mer försening lär det bli för de efter oss i kön.