Så Sveriges största flygplats (som dessutom finns i ett vinterklimat) låter en bana ligga oskottad? Så om något skulle hända på 01L och 08 inte går att nyttja skulle alltså flygtrafiken behöva stängas ned TROTS att det finns en hel bana till??? Låter ju helt horribelt!
Ja, tror det eller ej men så är det. Det är enorma ytor som ska skottas. Arlanda använder alltid bara maximalt två banor samtidigt och därför är det alltså meningslöst att lägga kraft på att röja alla tre. Om det bara är lätt snöfall så att det räcker med en röjning i timmen eller mindre kan man hålla parallellerna igång (bana 1 och 3). Men vid måttligt eller kraftig snöfall eller när det blåser in snö på banorna krävs det röjningar oftare än så. Då hinner man inte med både 01L/19R och 01R/19L. Det är ett antal kilometer emellan och som
@crazy voyager säger så är det även en helt del taxibanor och kringytor som också ska hinnas med.
Bana 1 och 2 ligger lite bättre till för att hinnas med båda två, men snöar det riktigt mycket hinner man bara med en bana. Att röja banan tar 10 minuter inklusive high speed exits och då hinner man även med att göra ett bromsprov för att mäta friktionen på banan.
Jag vill minnas att det mest jag varit med om är att man röjer var 20:e minut. Dvs starter och landningar på bana 1 i 10 minuter därefter 10 minuter röjning osv. Då blir det kraftiga förseningar.
Bana 3 som man alltså släpper helt, tar man tag i när snövädret passerat och man har hunnit klart allt annat inklusive lågprioriterade områden. Den ligger inte vit hela resten av vintern.
Ytterst är det en fråga om pengar. Arlanda skulle kunna ha ytterligare en snöröjningsstyrka i beredskap H24 hela vintersäsongen inklusive personal, maskiner och tekniskt underhåll. Då skulle man kunna ha paralleller igång oavsett snömängd. Jag tror mig veta att man även ställt frågan till flygbolagen om de är intresserade att ha utökad beredskap, men det är trots allt endast ett fåtal dagar per år som det blir stora problem. Och flygbolagen tar hellre det då, än att betala högre flygplatsavgifter för att finansiera det hela.