Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Sitter på ett plan i Palma (några timmar sen). Verkar vara enorma problem med slottider, nya bud hela tiden. Kaos i hela Sydeuropa enligt kapten. Osäker på om vi kommer iväg.

Man kan ju hävda att IT-strul är något som bolagen får vara beredda på men det var de uppenbarligen inte. :)
Jag skulle hävda just detta - det är inte mer extraordinärt än när tex de flygbolag som bara flög drramliner fick betala ersättning när den gick föygstopp i början.

Man har själva valt att bygga in en monokultur i sina system, säkerligen för att spara pengar. Många bolag valde samma monokultur. Det är en medveten (förhoppningsvis) risk bolagen har tagit, och inte extraordinärt.

Undantaget om det är flygledningen som slagits ut av det. Men som jag tolkar det så är det de individuella bolagens system som fått proglem, flygledningen har fungerat och likaså de flesta flygplatser.

Sedan att det kommer vara näst intill omöjligt att få igenom en claim är en annan sak. Lär behövas domstol och de lär slåss hårt emot.

SAS verkar vara otursförföljd på PMI, nu har SK2812 fått flyga tillbaka till PMI efter ca 20min i luften.

Edit: SE-ROA skall flyga som SK2813 (CPH-ALC) senare idag som kan bli förenad eller inställd.
Edit2: Tekniken verkar vara fixad snabbt och nu SAS gjort en snabb ändring så SE-ROA flyger som SK2913, bra jobbat av SAS.

Last edited:
Jag skulle hävda just detta - det är inte mer extraordinärt än när tex de flygbolag som bara flög drramliner fick betala ersättning när den gick föygstopp i början.

Man har själva valt att bygga in en monokultur i sina system, säkerligen för att spara pengar. Många bolag valde samma monokultur. Det är en medveten (förhoppningsvis) risk bolagen har tagit, och inte extraordinärt.

Undantaget om det är flygledningen som slagits ut av det. Men som jag tolkar det så är det de individuella bolagens system som fått proglem, flygledningen har fungerat och likaså de flesta flygplatser.

Sedan att det kommer vara näst intill omöjligt att få igenom en claim är en annan sak. Lär behövas domstol och de lär slåss hårt emot.
I Swiss fall var det Zurich Flughafens ATC som inte fungerade. Swiss och LH-gruppens system var inte direkt drabbade. Tex flög Austrian iväg mitt framför oss utan problem.

Ska man söka ersättning för 7 timmars försening?

Toppen