Vad blev den totala restiden (ankomst PMI tom ankomst ARN)?Blev besättningsbyte i CPH med 3,5 timmars väntan. Trist natt.
Jag skulle hävda just detta - det är inte mer extraordinärt än när tex de flygbolag som bara flög drramliner fick betala ersättning när den gick föygstopp i början.Man kan ju hävda att IT-strul är något som bolagen får vara beredda på men det var de uppenbarligen inte.![]()
I Swiss fall var det Zurich Flughafens ATC som inte fungerade. Swiss och LH-gruppens system var inte direkt drabbade. Tex flög Austrian iväg mitt framför oss utan problem.Jag skulle hävda just detta - det är inte mer extraordinärt än när tex de flygbolag som bara flög drramliner fick betala ersättning när den gick föygstopp i början.
Man har själva valt att bygga in en monokultur i sina system, säkerligen för att spara pengar. Många bolag valde samma monokultur. Det är en medveten (förhoppningsvis) risk bolagen har tagit, och inte extraordinärt.
Undantaget om det är flygledningen som slagits ut av det. Men som jag tolkar det så är det de individuella bolagens system som fått proglem, flygledningen har fungerat och likaså de flesta flygplatser.
Sedan att det kommer vara näst intill omöjligt att få igenom en claim är en annan sak. Lär behövas domstol och de lär slåss hårt emot.
Ja då är det nog svårare. Atc restrictions är väl en av de klassiska vägarna ut för bolagen.I Swiss fall var det Zurich Flughafens ATC som inte fungerade. Swiss och LH-gruppens system var inte direkt drabbade. Tex flög Austrian iväg mitt framför oss utan problem.
12 timmar…Vad blev den totala restiden (ankomst PMI tom ankomst ARN)?
Ska man söka ersättning för 7 timmars försening?Jag skulle hävda just detta - det är inte mer extraordinärt än när tex de flygbolag som bara flög drramliner fick betala ersättning när den gick föygstopp i början.
Man har själva valt att bygga in en monokultur i sina system, säkerligen för att spara pengar. Många bolag valde samma monokultur. Det är en medveten (förhoppningsvis) risk bolagen har tagit, och inte extraordinärt.
Undantaget om det är flygledningen som slagits ut av det. Men som jag tolkar det så är det de individuella bolagens system som fått proglem, flygledningen har fungerat och likaså de flesta flygplatser.
Sedan att det kommer vara näst intill omöjligt att få igenom en claim är en annan sak. Lär behövas domstol och de lär slåss hårt emot.