Senaste nytt

Trafikvarningstråden

011430121

Medlem
landar 08:10, ska försöka hinna med 11:40 SAS till Luleå från Arlanda.
Ett alternativ ta spårvagnen från Bromma flyg enligt nedan
IMG_1575.jpg
IMG_1576.jpg
 

Johan Hbg

Medlem
Inte mycket verkar hända i frågan. Övertidsblockad mm verkar bara leda till att man smetar ut avgångar och ankomster över dygnet. Fåtal fly inställda men i huvudsak bara rejäla förseningar.
I lördags ca 20% av alla flyg in och ut försenade,
Söndag ≈33% av alla flyg in och ut från Kastrup är försenade. (293 förseningar 7 inställda)
idag hittills 184 försenade ≈ 25%, 2 inställda.

Det fortsätter likadant som det gjort under hela våren typ, men känns som det blir värre och värre. Flyger varje vecka från och till Kastrup. Varje gång är det åtskilliga medpassagerare som missar sina anslutningar. Då jag ankommer Kastrup normalt ca kl 2000 innebär det mycket hotell och ombokningar. Kan inte vara billigt för SAS det här.

Man kan ju undra om Danmark ens vill ha flygtrafik/SAS på sin flygplats.

Tips till alla som planerar byte i CPH framöver, ha minst 2-3h eller helt enkelt skit i det och boka nåt annat istället.
Skärpning Kastrup!!
 

Ricci

Medlem
Det fortsätter likadant som det gjort under hela våren typ, men känns som det blir värre och värre. Flyger varje vecka från och till Kastrup. Varje gång är det åtskilliga medpassagerare som missar sina anslutningar. Då jag ankommer Kastrup normalt ca kl 2000 innebär det mycket hotell och ombokningar. Kan inte vara billigt för SAS det här.

Man kan ju undra om Danmark ens vill ha flygtrafik/SAS på sin flygplats.

Tips till alla som planerar byte i CPH framöver, ha minst 2-3h eller helt enkelt skit i det och boka nåt annat istället.
Skärpning Kastrup!!
Samtidigt som man har problem med flygledarna på CPH, så kommer en "excelnisse" hos SAS på hur man teoretiskt kan ev tjäna lite pengar om alla SAS plan går i tid och inga är sjuka. Försöksverksamheten heter Back to Back och påverkar i synnerhet SAS-långlinjer med stora sjukskrivningar och förseningar. Hotellägarna runt CPH är riktigt glada för denna försöksverksamheten från SAS.
 

intuition

Medlem
Jag har lite dubbla känslor för den här konflikten. Å ena sidan har flygledarna absolut en poäng i att arbetsgivaren måste hitta lösningar. Först gör man stora neddragnignar och sedan - surprise surprise - blir det brist på flygledare. Ungefär som swedavia och säkerhetskontrollerna. Långsiktig planering och personalförsörjning är 100% arbetsgivaransvar.

Å andra sidan fick jag lite "SAS-vibbar" när flygledarna gick ut och krävde att danska staten skulle gripa in. Jaha, handlar det bara om att staten ska skjuta till pengar till verksamheten och då försvinner personalbristen?

Hur som helst verkar det bli en långvarig konflikt. Ingen verkar riktigt bry sig. Här förstår jag inte riktigt det danska lynnet. Det är skit-viktigt att man har nordens största flygplats men helt oviktigt att den fungerar.
 

FF#1

Medlem
Hmm… hur tar jag mig till Bromma från Arlanda måndag vid 1630, och tillbaks onsdag morgon?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lite återkoppling...

Efter att ha fått se lite "skräckbilder" på kö till flygbuss och Märsta bussen av en kompis som stångades där så bokade jag flygtaxi som transfer båda vägarna. Tog ca 35 minuter och inga problem annat än att det vart dyrt....

Sen så var det Kaos i Luleå pga vägbyggen och toppmöte så lokalbussen byttes ut mot egen bil till Luleå Airport... blir spännande att se vad man få för kommentarer på den här reseräkningen... :cool:
 

LarsCph

Medlem
Lite återkoppling...

Efter att ha fått se lite "skräckbilder" på kö till flygbuss och Märsta bussen av en kompis som stångades där så bokade jag flygtaxi som transfer båda vägarna. Tog ca 35 minuter och inga problem annat än att det vart dyrt....

Sen så var det Kaos i Luleå pga vägbyggen och toppmöte så lokalbussen byttes ut mot egen bil till Luleå Airport... blir spännande att se vad man få för kommentarer på den här reseräkningen... :cool:

Tacksam för återkopplingen. Jag ska iväg till Stockholm och hade funderat på jag skulle testa flygbussen, men har boket taxi nu också :)
 

Hachans

Medlem
Håller med om att det låter tidsoptimistiskt!

Disclaimer: jobbar inte med att lägga tågräls, dock annat mark/byggrelaterat ibland.

Att byta räler, lägga en växel och fixa till ballast och kontaktledning fixas på en natt.

Om man har personal. Om växeln som ligger där råkar ligga på hyllan någonstans på ett lager. Om nödvändiga arbetsfordon inte är upptagna någon annanstans.

Det kan ju hända att tex växeln är farbar i en riktning efter besiktning och då kan man köra enkelspår, och behöver inte vänta på tillverkning. Men växlar är ena komplicerade bestar och ofta byggda för en specifik plats. Såg att Vossloh är de som har växlarna vilket innebär att de tillverkas i Ystad. Så det kan ta några dagar om de prioriterar tillverkningen.
 

hco

Medlem
Exakt =)

Har många jobb som egentligen tar en arbetsdag att utföra. Men i verkligheten tar veckor pga logistik, personal, inspektioner, etc etc.

Den som lever får se!

------

Flygbussarna har gjort en fin fålla (utan fast track) på Cityterminalen såg jag. Kom i tid och njut av ännu en kö är mitt förslag till de som gillar att köa.
 
Toppen