Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Är det någon som har en uppfattning av hur det brukar se ut med US pre-clearance i YYZ?
Finns det maskiner och/eller brukar det vara mer normallånga köer, typ EWR/SFO?

När jag gått igenom där har kön varit runt 10 pers som mest. Kan säkert vara mycket mer, men inte när jag varit där. Jag kommer inte ihåg att det var några maskiner där sist jag var där (hösten 2015) men det kan ju ha ändrat på sig.

• Gilla
Reactions: ekf
Är det någon som har en uppfattning av hur det brukar se ut med US pre-clearance i YYZ?
Jag har bara en test från november förra året så det är kanske lite mycket att säga brukar.. Det fanns maskiner. Inte jättemånga, men det var ingen lång kö där.

Troligen var det dock pga att transfer security var kraftigt underdimensionerad. Bara 2 band, och spenderade säkert 45 min i den kön... Vet dock inte om det finns mer än en sådan checkpoint, det kanske är beroende på vart man ska.

• Gilla
Reactions: ekf
Bidrar med egen mätpunkt,
I fredags låg ESTA-systemet nere "nation-wide" (oklart om de menade i USA eller Kanada), så de fick processa alla ESTA-personer manuellt, vilket endast några få hade access/kunskap att göra.
Jag hade 1h25 på mig mellan landning och boarding, jag flåsade fram till gate efter 1h26 redo att boarda på studs. Som tur var så var det sent inkommande crew på mitt avgående plan :) så jag hann shoppa en vattenflaska och varva ner lite i gaten

Bidrar med egen mätpunkt,
I fredags låg ESTA-systemet nere "nation-wide" (oklart om de menade i USA eller Kanada), så de fick processa alla ESTA-personer manuellt, vilket endast några få hade access/kunskap att göra.
Jag hade 1h25 på mig mellan landning och boarding, jag flåsade fram till gate efter 1h26 redo att boarda på studs. Som tur var så var det sent inkommande crew på mitt avgående plan :) så jag hann shoppa en vattenflaska och varva ner lite i gaten
Tänkte fel. 1h55 resp 1h56 skulle det stått ovan... Otroligt segt, men de gjorde vad de kunde för att alla skulle komma med sina flyg...

Så har det då blivit dags att åka till Los Angeles med familjen i följe. Någon som vet hur läget i immigration brukar se ut runt SAS ankomsttid på en söndag? Jag har inte lyckats hitta om det är några uppenbart "jobbiga" flighter som kommer i samma veva.

Flera har redan svarat, jag kan ge min erfarenhet. Kom från Kastrup till Toronto fvb till La Guardia med Air Canada. Hade ca 2 timmar mellan flygen, och gick direkt till maskinerna. Sedan väntade vi och väntade och väntade innan våra namn kom upp på monitorerna. Nästa kö ringlade sig mot securityområdet och en vänlig AC-dam som tydligen såg att vi var stressade lotsade oss förbi fram till securitykön. Där ser jag att mitt boardingkort har den fruktade SSSS koden och nu var det bara 30 min kvar till avgång. Kom igenom security med trots allt, och sprang till gaten för direkt boarding. Så i vårt fall (förra året) var 2 timmar väldigt tight, och hade vi inte blivit lotsade av AC-damen så vete katten ...

Precis vaknat på tok för tidigt i Arlington med familjen. Landade på Dulles igår med SAS plan lite före 16:00. Efter spansk tjurrusning på de mobila loungerna till ankomsthallen började köandet till Immigration. Fru och son hade resan till ära nya pass så det blev manuell kö. Fållorna var helt fyllda och varje varv tog mellan 12-15 minuter så total kötid till immigration blev 2 timmar. Sen gick det smidigt till transfern till hyrbilarna.

Skummat igenom tidigare inlägg om IAD men är detta verkligen normal kötid? Nästan alla bås var öppna mot slutet när vi närmade oss och hastigheten i vändningarna i fållorna var konstant så tror det var samma oflyt hela tiden.

Stor eloge till kidzen i fållorna (mina och andras) men detta var den längsta väntan jag varit med om in i USA vid manuell hantering. Första och sista gången in via IAD när man reser med någon på ny ESTA eller nytt pass. Har aldrig behövt vänta mer än en timma tidigare vid manuell hantering, men det kanske bara har varit flax?

Precis vaknat på tok för tidigt i Arlington med familjen. Landade på Dulles igår med SAS plan lite före 16:00. Efter spansk tjurrusning på de mobila loungerna till ankomsthallen började köandet till Immigration. Fru och son hade resan till ära nya pass så det blev manuell kö. Fållorna var helt fyllda och varje varv tog mellan 12-15 minuter så total kötid till immigration blev 2 timmar. Sen gick det smidigt till transfern till hyrbilarna.

Skummat igenom tidigare inlägg om IAD men är detta verkligen normal kötid? Nästan alla bås var öppna mot slutet när vi närmade oss och hastigheten i vändningarna i fållorna var konstant så tror det var samma oflyt hela tiden.

Stor eloge till kidzen i fållorna (mina och andras) men detta var den längsta väntan jag varit med om in i USA vid manuell hantering. Första och sista gången in via IAD när man reser med någon på ny ESTA eller nytt pass. Har aldrig behövt vänta mer än en timma tidigare vid manuell hantering, men det kanske bara har varit flax?
Har varit med om allt från 2h till 5min på Dulles, tror det är svårt att sia om varför det kör ihop sig ibland. Klart lyft dock med automaterna när man reser på bef ESTA

Toppen