Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Oj vilken tur ni hade. Jag och en kompis landade i Miami vid 18-tiden en lördag för ett par veckor sedan och då var det full kalabalik till maskinerna och en gammal dam i kön blev så trött att hon svimmade. Sen fick vi aldrig någon stämpel i passet heller (vet inte var den skulle ha gjorts?) vilket orsakade lite problem då vi skulle på kryssning senare och de inte hittade stämpeln i passet. Det ordnade sig så småningom med utskrift av godkänd ESTA dock.
 
Låter trevligt! Jag skulle tro att det var det faktum att passet var nytt (dvs inte hade varit i USA tidigare) som ledde till manuell kontroll inte att ni hade nytt ESTA.

Här är jag säker på att det beror på nytt ESTA. Det brukar stå på skyltar och personalen brukar fråga om det är första gången man reser in på aktuell ESTA. I så fall måste man gå till manuell kö. Om man rest in två eller fler gånger på samma ESTA så kan man gå till maskinerna.
 

chazzie

Medlem
På Dulles i mars var det återkommande på samma ESTA som fick gå i automaterna, det fungerade för mig men för min kompis blev det stort kryss över kvittot och manuell process ändå, oklart varför.
 

nilsson

Medlem
Här är jag säker på att det beror på nytt ESTA. Det brukar stå på skyltar och personalen brukar fråga om det är första gången man reser in på aktuell ESTA. I så fall måste man gå till manuell kö. Om man rest in två eller fler gånger på samma ESTA så kan man gå till maskinerna.

Senast jag använde automaten så var det på ett nytt ESTA på ett gammalt pass. Funkade utmärkt, förutom att väntetiden visade sig bli längre.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag ger tyvärr inte så mycket för de som står och dirigerar folk in i respektive kö. Men jag har full förståelse för att de jobbar efter principen "better safe than sorry".

Automaterna har, tycker jag, minskat trycket på de vanliga agenterna helt avsevärt så nu är det väl inte så farligt längre att stå i den personliga kön. Men det kanske inte dröjer så länge innan de minskar bemanningen i stället. :(

Jämför automatincheckning på flygplatserna. I många fall är det enbart premiumkunder som får hanteras av riktiga människor, resten MÅSTE passera en automat.
 

agehall

Medlem
Första gången i USA med nytt pass och nytt ESTA. Tog en evig tid att komma in - väntade säkert 30 sekunder på att bli framvinkad och få lämna fingeravtryck... ;) Landade på PHL som ju är en lite mindre flygplats och det tyckte jag märktes för det var i princip ingen kö alls i immigration.

Att de sedan lyckades ta över 30 minuter på sig att bestämma vilket bagageband de skulle leverera bagaget till är en annan historia...
 

ekf

Medlem
Är det någon som har en uppfattning av hur det brukar se ut med US pre-clearance i YYZ?
Finns det maskiner och/eller brukar det vara mer normallånga köer, typ EWR/SFO?
 

mjulven

Medlem
Första gången i USA med nytt pass och nytt ESTA. Tog en evig tid att komma in - väntade säkert 30 sekunder på att bli framvinkad och få lämna fingeravtryck... ;) Landade på PHL som ju är en lite mindre flygplats och det tyckte jag märktes för det var i princip ingen kö alls i immigration.

Att de sedan lyckades ta över 30 minuter på sig att bestämma vilket bagageband de skulle leverera bagaget till är en annan historia...

Det finns ju en fördel med immigration, dom får bagagehanteringsprocessen på flygplatsen att se mindre usel ut än vad den faktiskt är.
 
Toppen