Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Fast ju fler gånger du åker in i USA desto "säkrare" är de ju på att du får komma in. :) Jag har också haft veckor då jag i princip åkt ut och in varje dag - inga som helst frågor.

Det roligaste tycker jag dock är när någon trött immigration officer bläddrar i passet och frågar "Have you been to the US before, Sir?" samtidigt som han passerar en sida fullsmetad med stämplar från US CBP... Kanske skulle titta i passet också...

Några korta frågor:
Jag kommer resa från Arlanda - New Orleans via Chicago, SAS första flighten sedan vidare med United. Resan sker i business hela vägen.
Jag har ca 2h i connection time och troligtvis kommer jag bara ha handbagage.
1. Finns det någon fast track i security för business resenärer?
2. Är det någon som använt någon av följande tjänster på flygplatsen:
1-Stop Clearance - O'Hare International Airport
Automated Passport Control - O'Hare International Airport
3. Hur pass kinkiga är United med handbagage som är lite större än måtten som dom anger på sin hemsida? Är Star Alliance guld.

Tack på förhand!

Magnus

1. Ja - du behöver byta terminal och där passerar du security. Finns dedikerad säkerhetskontroll för First/Business/Star Gold
2. Ja. APC - dock inte på O'Hare men de fungerar nog hyggligt lika på varje flygplats - gäller dock enbart om du har rest in på passet en gång sedan 2011 eller något i den stilen. Har använt 1-stop Clearance på DFW. Fungerade jättesmidigt. Borde vara samma sak i Chicago. Jag skulle satsa på detta alternativ i första hand.
3. Du kommer uppleva att folk tar med sig handbaggage som troligen rymmer en liten bil och försöker få upp dessa i hatthyllorna utan en kommentar från Uniteds personal. Så är den i rimlig storlek lär det inte vara några problem. Är personalen sur och grinig (av någon anledning) kan det bli knepigare men inget jag skulle oroa mig för.

@Magnus_K
1. Det finns Fast track i Security för *A guld i domestic terminalerna men du kanske behöver säga till att den ska öppnas (det fick vi göra).
3. Brukar inte vara problem så länge du får in den i hyllan, annars blir det Gate check

2. På ORD stod det att endast de som rest in tidigare till US med samma ESTA kunde använda APS. Funkade bra för mig i Januari.
3. Aldrig blivit "mätt" av United, men de kärror jag oftast flyger med dem är små CRJ och då får man ändå lämna handbagaget i jetbridgen.

Who Can Use APC?
APC can be used by all U.S. and Canadian passport holders, as well as international travelers with Electronic System for Travel Authorization (ESTA) approval. You may view a list of all visa waiver countries on our

Första resan i Lufthansa first i lördags, MUC-MIA. Fantastisk resa med crew som verkligen var på tårna. Min kompis och jag var beredda på en lång väntetid vid Immigration efter alla skräckhistorier som vi läst. Vi blev mötta av en Personal Assistant direkt när vi steg av planet. Denne följde oss till Immigration och visade Esta-kön (som inte var någon kö). Eftersom våra pass var nya med ny Esta fick vi gå igenom en manuell kontroll och lämna fingeravtryck. 20 minuter efter det att vi lämnade planet var vi framme vid bagaget! Lufthansas plan från Frankfurt och ett antal andra plan hade landat precis före oss, men redan efter 20 minuter kom vårt bagage. Ingen kontroll vid tullen, raka vägen till taxi och raka spåret till Fort Lauderdale.
Landning Miami 17.30 ankomst Fort Lauderdale 19.20. Riktigt bra!

Låter trevligt! Jag skulle tro att det var det faktum att passet var nytt (dvs inte hade varit i USA tidigare) som ledde till manuell kontroll inte att ni hade nytt ESTA.

Toppen