AABack2ARN
Medlem
När infördes ESTA? Var det inte 2008? Tiden går så fort ibland...
Vet inte om någon har tagit upp det men de horribla köerna på Dulles (IAD) är nu borta. Det finns nu säkert 30 maskiner för amerikaner/återbesökare som har ESTA och har använt det tidigare.
Väntade i ca 5 min att få komma fram till en maskin. Sedan 1 min, med scanna pass, svara på frågor och få en utskrivt som du lämnar till en snubbe vid ett podie som säger typ welcome again. Mycket imponerad.
När infördes ESTA? Var det inte 2008? Tiden går så fort ibland...
För min polare som inte varit i USA tidigare blev det en utskrift med ett kryss på och han fick då gå till en annan kö som var markerad "utskrift med kryss på" ( eller något liknande ) där han fick svara på någon fråga ytterligare innan han var igenom.
CBP skrev:Who Is Eligible to Use APC?
U.S. and Canadian passport holders and international visitors from Visa Waiver Program countries are eligible to use APC kiosks. Visa Waiver Program visitors must have Electronic System for Travel Authorizations (ESTA) approval prior to travel and have visited the United States on at least one occasion after 2008.
Kan meddela att det fungerade precis likadant på IAD i slutet av december. Dock stor fördel att hamna i den kön istället då den var rejält mycket kortare än "vanliga" immmigrationkön.
Min gissning är att det måste vara en officer som scannar fingeravtryck och tar bild när det är nytt ESTA (vilket jag hade). Han bad nämligen om ursäkt för att det tagit lite tid på grund av nytt ESTA och lovade att det skulle gå smidigare nästa gång!?
Så mitt tips är alltså att se till att gå till självscanningen även om man har nytt ESTA, så länge kön bakom maskinerna är kortare än vanliga kön. Oklart dock om man måste ha åkt på ESTA någon gång innan, villkoret verkar vara att man ska ha varit i USA någon gång efter 2008 enligt följande nedanstående (vilket dock ju stämmer bra överens med ESTAs införande enligt ovan..).
Automated Passport Control (APC) | U.S. Customs and Border Protection