Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Vet inte om någon har tagit upp det men de horribla köerna på Dulles (IAD) är nu borta. Det finns nu säkert 30 maskiner för amerikaner/återbesökare som har ESTA och har använt det tidigare.

Väntade i ca 5 min att få komma fram till en maskin. Sedan 1 min, med scanna pass, svara på frågor och få en utskrivt som du lämnar till en snubbe vid ett podie som säger typ welcome again. Mycket imponerad.

I Miami (MIA) var det liknande upplägg men samtliga med ESTA blev hänvisade till automaterna.
För mig som varit i USA tidigare ( på ESTA ) var det som @sembl skriver ovan direkt till snabbvägen med en kort välkomsthälsning.
För min polare som inte varit i USA tidigare blev det en utskrift med ett kryss på och han fick då gå till en annan kö som var markerad "utskrift med kryss på" ( eller något liknande ) där han fick svara på någon fråga ytterligare innan han var igenom.

För mig tog det totalt under 5min inkl. gångtid, mycket smidigt.
Min polare hade lite otur med sin kö och det tog därför runt 20min.

För min polare som inte varit i USA tidigare blev det en utskrift med ett kryss på och han fick då gå till en annan kö som var markerad "utskrift med kryss på" ( eller något liknande ) där han fick svara på någon fråga ytterligare innan han var igenom.

Kan meddela att det fungerade precis likadant på IAD i slutet av december. Dock stor fördel att hamna i den kön istället då den var rejält mycket kortare än "vanliga" immmigrationkön.
Min gissning är att det måste vara en officer som scannar fingeravtryck och tar bild när det är nytt ESTA (vilket jag hade). Han bad nämligen om ursäkt för att det tagit lite tid på grund av nytt ESTA och lovade att det skulle gå smidigare nästa gång!? :D

Så mitt tips är alltså att se till att gå till självscanningen även om man har nytt ESTA, så länge kön bakom maskinerna är kortare än vanliga kön. Oklart dock om man måste ha åkt på ESTA någon gång innan, villkoret verkar vara att man ska ha varit i USA någon gång efter 2008 enligt följande nedanstående (vilket dock ju stämmer bra överens med ESTAs införande enligt ovan..).
Automated Passport Control (APC) | U.S. Customs and Border Protection
CBP skrev:
Who Is Eligible to Use APC?
U.S. and Canadian passport holders and international visitors from Visa Waiver Program countries are eligible to use APC kiosks. Visa Waiver Program visitors must have Electronic System for Travel Authorizations (ESTA) approval prior to travel and have visited the United States on at least one occasion after 2008.

Kan meddela att det fungerade precis likadant på IAD i slutet av december. Dock stor fördel att hamna i den kön istället då den var rejält mycket kortare än "vanliga" immmigrationkön.
Min gissning är att det måste vara en officer som scannar fingeravtryck och tar bild när det är nytt ESTA (vilket jag hade). Han bad nämligen om ursäkt för att det tagit lite tid på grund av nytt ESTA och lovade att det skulle gå smidigare nästa gång!? :D

Så mitt tips är alltså att se till att gå till självscanningen även om man har nytt ESTA, så länge kön bakom maskinerna är kortare än vanliga kön. Oklart dock om man måste ha åkt på ESTA någon gång innan, villkoret verkar vara att man ska ha varit i USA någon gång efter 2008 enligt följande nedanstående (vilket dock ju stämmer bra överens med ESTAs införande enligt ovan..).
Automated Passport Control (APC) | U.S. Customs and Border Protection

På LAX i November var frågan om man varit i USA tidigare, inget om när eller hur vilket visum man haft/inte haft. Men det var en person som stod och pekade vilket kanske förklarar varför.

Funkade dock utmärkt och gick mycket snabbare än vanligt.

Ett kryss på lappen kan också innebära extra screening vilket jag fick befara senast.
En extra intervju samt full genomsökning av baggaget från tullen.

Hoppas att jag inte behöver gå igenom detta för varje besök från och med nu.
Mitt 10 års pass går ut nu så med ett färskt kanske det blir mindre problem.

Dessa maskiner gillade jag till en början, men de är nog kanske till mer problem för en person som jag (många och långa besök per besök) då datorn är lite smartare och finner mönster än de som sitter i passkontrollen.

Skulle tro att den som sitter i passkontrollen får ta del av samma information som datorn har. Däremot kan en människa göra en riskbedömning av individen på ett helt annat sätt (till det bättre eller till det sämre) än vad en dator kan.

Prövade automaterna för första gången på LAX för ett par dagar sedan, fungerade mycket bra. Hade för visso en agent som hjälpte oss igenom hela äventyret, men det hade nog fungerat bra i alla fall. Tog en timma från landning till att vi gick av planet till att säkerhetskontrollen i LAX var passerad för nästa flyg. Hade kunnat klippa några minuter (med baggage) men inte mycket mer.

På ORD hade de någon annan variant för oss utan incheckat bagage - en separat kö till immigration som var riktigt kort och sedan gick man ut utan att ens passera bagagebandet. Helt manuell hantering.

Jag tror fö att killen blev livrädd när han började bläddra i mitt pass och såg alla stämplar från skumma länder. Han var nog helt övertygad om att jag hade både ebola och lite annat med mig för han frågade mig väldigt noga vilka länder jag varit och om jag blivit sjuk där.

Den där kön har även dykt upp på DFW, fungerade smidigt. Det märkligaste var att man kom ut i terminalen på ett ganska konstigt ställe genom en anonym dörr. Gillar att CBP faktsikt försöker göra något åt köerna.

Toppen