Senaste nytt

Tokyo 24H - Tips sökes!

Philip G

Medlem
Hallå kära forummedlemmar!

Ett par dagar kvarstår innan den heliga gralen av drömresor påbörjas - ANA ’The Room’ till Tokyo. Letat efter rätt läge i månader (har det gått år…?) och äntligen har vi möjlighet att lämna ifrån oss vår lilla grabb i 54h~ så man får ju passa på!

Utmaningen, och varför jag startar en tråd, är för att sourca tips och idéer till besöket. Det finns att läsa om lite varstans, men något färre som tar hänsyn till vår kontext, vilket är att vi endast har 24 timmar till godo!

Så, lite kort om vad jag förstått, som ni gärna med er expertis får bygga vidare på eller förkasta. Jag tänker mig ett fåtal, noga utvalda aktiviteter under dagen. Vad är era topp 3-5:
- Must see?
- Must do’s?
- Must eats?
- Strictly avoids
- Hotell (max 3-5k)
- Viktiga appar/admin?

Utan att själv indikera lösningar så har jag förstått att Shibuya och Shinjuko is the place to be på grund av kollektivtrafiken samt utbudet av underhållning och mat. Vad specifikt rekommenderas här?

Hänvisa gärna om tråd redan finns, jag hittade ingen för 24h sharp shooting.

Stort tack för alla tips!

Last edited:
  • Gilla
Reactions: ejm
Du kanske redan har detta men:
Papago använde vi de få gånger som engelskan inte gick helt fram.
Skaffa SUICA på iphone om du har det, väldigt smidigt.
Ordna QR-kod på visitjapan för immigration.

Har ni bokat Shibuya Sky? Kanske försent nu för bästa tiderna. En ok aktivitet om ni ändå bor nära.
Teamlab borderless tyckte vi var häftigt men kanske blir mkt tid att lägga för ett 24h besök. Är ju lite transport tid dit ändå.
Hilton Tokyo ligger ju inom er budget, det ska väl vara helt ok hotell om ni väljer att bo vid Shinjuku.

Skulle inte lägga någon tid på Harajuku eller Takeshita street. Sensoji temple var en ok checkbox men tar nog för mycket tid om ni bor i Shibuya/Shinjuku. Om ni inte väljer att kombinerar det med ex Asakusa/Ueno park/Akihabara. Kappabashi street ligger ju påvägen där om ni vill shoppa lite köksgrejer.

Last edited:
Apple Pay Suica. Du kan fixa det innan du åker. Kan också användas i varuautomater.

Det finns bagageförvaringsboxar på de flesta Yamanote-stationer. Vi tog monorail från Haneda till Hamatsucho, låste in bagaget, gick till Takeshiba, tog Yurikamome till Shin-Toyosu, Teamlabs, lite sushi, Yurikamome tillbaka och Yamanote till Ebisu till vårt hotell.

SUICA är ett måste, jag köpte ett kort på flygplatsen. Går dock ej fylla på med kort på alla stationer, det är kontanter som gäller på de flesta stationer. Teamlabs överskattat, hade inte valt att gå dit. Vill du ha fin utsikt (och som är gratis och nästan inga turister) gå till Metropolitan Government Building. Vill du högre upp så välj alla dagar i veckan Tokyo Tower (mycket färre turister och trevligare) än Tokyo Skytree - opersonligt och packat med turister. Sen att gå på barer/restauranger där det bara är japaner, det är trevligt. Välj barer/restauranger som ligger under järnvägen, där är det billigare priser på mat och dryck. Skippa också tv-spelskvarteret Akihabara och Kawaii-området i Harajuku.

Vilken teamlabs var du på? Varför gillade du det inte?
Finns det fler? Trodde det bara var en, var på Planets. Det var OK men hade förväntat mig mer efter all "hype". Hade också förväntat mig att det skulle vara mycket större. Tog mig igenom hela museet på 25 minuter och då stressade jag inte...

Jag har varit på bägge teamlabs med min dotter på sju år. Vi tyckte båda om Planets men blev lite besvikna på Borderless. Vattendelen av Planets klart bäst, vi tog flera varv. :)

Toppen