flatwhite
Medlem
Jag sträckkör ganska ofta 7+ timmar med min Model S. På den tiden vill jag ändå äta lunch, gå på toaletten och köpa kaffe. Inte nödvändigtvis på samma ställe. Och då är bilen i princip alltid klar före mig ändå. Endast några få gånger under mina tre år har jag väntat på bilen. Och endast en gång har jag stått i kö några minuter på en Supercharger. Det var i Krokom av alla ställen där det alla dagar i veckan finns minst 7 av 8 lediga stolpar. Jag lyckades träffa eftermiddagen då Storsjöcupen i Östersund avslutades och alla norrmän skulle hem till Trönderlag.
Edit: detta utspelade sig innan Superchargern i Storlien öppnade och norrmännen med mindre batterier behövde typ 100 % för att ta sig över fjället ner till Stjørdal.
Med 400 mil per år är det (som du är inne på) svårt att motivera en egen bil. Men funderar du på att bila i Europa så skulle jag säga en Tesla ändå. Enbart pga. laddnätverket. Men du behöver kanske inte en Long Range? Lek lite med A Better Routeplanner. Och släng in några sparade flygresor i kalkylen så blir den säkert bättre (oops, did I just say that out loud?).
Edit: detta utspelade sig innan Superchargern i Storlien öppnade och norrmännen med mindre batterier behövde typ 100 % för att ta sig över fjället ner till Stjørdal.
Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.
Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bil
Det är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förr
Söker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.
Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkelt
Därmed ser jag bara att jag har tre alternativ:
1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.
Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.
Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.
Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar
2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).
Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:
a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.
200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.
Synd nog har den bara manuell låda
b) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.
130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.
3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.
Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.
Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.
Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)
Med 400 mil per år är det (som du är inne på) svårt att motivera en egen bil. Men funderar du på att bila i Europa så skulle jag säga en Tesla ändå. Enbart pga. laddnätverket. Men du behöver kanske inte en Long Range? Lek lite med A Better Routeplanner. Och släng in några sparade flygresor i kalkylen så blir den säkert bättre (oops, did I just say that out loud?).
Last edited: